19 دی: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چالش‌های فراسوی خبرنگاران ، از دولت خواست که تمام آوانتاژهایی که به مشاغل سخت و حرفه‌های پرخطر تعلق می‌گیرد به جامعه خبرنگاران نیز تعلق گیرد.
دکتر علیرضا زالی در مراسم طنین خدمت و آیین گرامیداشت مقام راویان سلامت که همزمان با روز خبرنگار با حضور سخنگوی دولت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن بزرگداشت نام و یاد شهید صارمی و همچنین جانفشانی‌های خبرنگاران، گفت: امروز ظرفیت رسانه‌ای و کالبد خبرنگاری کشور در اوج قله خودکفایی و توسعه فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و همه رسانه‌های کشور مزین به حضور سخت کوشانی در کسوت خبرنگاری هستند که هم از نظر دانش و هم مهارت توانایی‌های فراوانی دارند.
وی خطاب به سخنگوی دولت گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که در حال حاضر باید قوی‌ترین، حرفه‌ای‌ترین، بسیط‌ترین حوزه‌های پرافتخار خبرنگاری را به حوزه سلامت اختصاص داد و از همه خبرنگاران حوزه سلامت تشکر می‌کنم.
زالی با بیان اینکه همزمان با روز خبرنگار جا دارد که چند درخواست را از دولت مطرح کنیم افزود: به دلیل تعاملات و استمرار آن با جامعه خبرنگاری، با برخی چالش‌های فراسوی این قشر روبرو و آشنا هستیم؛ بر همین اساس به عنوان اولین درخواست از دولت مردمی می‌خواهم که به معنای واقعی ضوابط و اصول مربوطه، شغل خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی شود؛ هرچند که بعضاً اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست.
وی افزود: بنابراین درخواست داریم تمام آوانتاژهایی که به مشاغل سخت و حرفه‌های پرخطر تعلق می‌گیرد به جامعه خبرنگاران نیز تعلق گیرد.
زلی ادامه داد: در همین راستا نیازمند یک بسته حمایتی حقوقی، معنوی، معیشتی، رفاهی و اجتماعی برای قشر پرافتخار خبرنگاری هستیم. امیدواریم دولت چنین بسته‌ای را در مصوبات خود بگنجاند تا جامعه خبرنگاری بتواند خدمات بیشتری را در عرصه اطلاع رسانی داشته باشد.
وی همچنین پوشش بیمه خبرنگاری از جمله بیمه‌های شغلی درمانی و مسئولیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: پوشش بیمه خبرنگاری در کشور علیرغم برخی اقدامات انجام شده، اما از جامعیت و شمولیت کافی برخوردار نیست؛ لازم است یک بسته بیمه‌ای منظم و جامع برای خبرنگاران لحاظ شود. 
وی در ادامه صحبت‌هایش امنیت شغلی خبرنگاران را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از ناپایدارترین و شکننده‌ترین مشاغل کشور، شغل خبرنگاریست؛ به طوری که مشاهده می‌شود گاهی با تعطیلی یک موسسه خبری، قربانیان اصلی آن خبرنگارانی هستند که در آنجا فعالیت می‌کنند. بنابراین خبرنگاری ماهیتاً از ظرفیت امنیت شغلی خوبی برخوردار نیست و لازم دولت محترم جنبه‌های حمایتی را جهت ترسیم یک امنیت شغلی مطمئن و پایدار برای خبرنگاران در نظر بگیرد و به این ترتیب خبرنگاری به عنوان شغل موقت تلقی نشود.
وی افزود: در حوزه سلامت در سال‌های اخیر بخش زیادی از حل چالش‌ها، مرهون همین فضای رسانه‌ای و مطالبه‌گری خبرنگاران به نیابت از آحاد جامعه شهروندی بوده است. همچنین لازم است ما مسئولان تاب آوری خود را در مقابل انتقادات افزایش دهیم.
زالی گفت: از طرف دیگر متاسفانه به صورت پراکنده مشاهده می‌شود که در گوشه و کنار کشور خبرنگاری مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و یا رفتارهایی دور از شأن و حرفه خبرنگاری مشاهده می‌شود. لازم است برای حفظ کرامت خبرنگاران در کشور حمایت‌های لازم صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش حضور سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران حوزه سلامت را فرصتی مغتنم برای جامعه خبرنگاری خواند و گفت: یک موضوعی که حتما جزو برنامه‌های راهبردی دولت نیز قرار دارد، بحث سرمایه‌گذاری عمیق در حوزه سواد سلامت است. امروزه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در عرصه اجتماعی و دانشی، سواد سلامت است و به عنوان یکی از ابزارهای هژمونیک اجتماعی در عرصه‌های مردمی مطرح است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه صحبت‌هایش به مطالعات انجام شده در این دانشگاه در حوزه سواد سلامت اشاره کرد و در اهمیت بحث خود مراقبتی گفت: یکی از دریچه‌های خوب در حوزه خود مراقبتی، بالا بردن سطح سواد سلامت است. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی دارد به عنوان پایلوت یک نقطه کانونی ایجاد کند تا سطح سواد سلامت را به شکل معنادار افزایش دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :