19 دی: وزاری دولت اوکراین لایحه‌ای را به پارلمان این کشور ارائه کرده‌اند که خواستار لغو «قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین» می‌شود.
خبرگزاری اینترفکس نوشت، وزرای کابینه دولت اوکراین با تلاش برای تخریب روابط با ایران در پی ادعای این کشور و متحدانش مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین- ادعایی که از سوی تهران و مسکو رد شده است- جمعه گذشته، در نشستی لایحه‌ای را به تصویب رساندند که قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اوکراین را لغو می‌‎کند.
این موافقتنامه در ۲۱ مه ۱۹۹۶ در تهران امضا شده بود.
به نوشته اینترفکس، تصویب این لایحه که از سوی کابینه به رادا(پارلمان اوکراین) ارائه شده است، منجر به پیشروی در برچیدن روابط اقتصادی و مالی ایران و اوکراین خواهد شد.
ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.
ایران همکاری‌های دفاعی با روسیه را در چارچوب روابط دوجانبه و بی‌ارتباط با جنگ اوکراین اعلام کرده و گفته است که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند. علاوه بر این، مقامات ایران بر آمادگی خود برای تسهیل اجرایی شدن راهکاری دیپلماتیک برای مناقشه میان روسیه و اوکراین و میانجی‌گری گفت‌وگوهای این دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری اخیرش در این باره گفت: «ما اتهامات مطرح شده علیه ایران را مردود می‌دانیم. همان طور که بارها گفته‌ایم ایران یک طرف جنگ در اوکراین نیست و ما قائل به راهکار سیاسی در ارتباط با این بحران هستیم.»

  • نویسنده :
  • منبع :