یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «دوران سخت رسانه‌ها» به قلم مرتضی داستانی بدین شرح است:

امسال روز خبرنگار در حالی برگزار می‌شود که رسانه‌های کشور بدترین و سخت‌ترین دوران فعالیت خود را پس از انقلاب می‌گذرانند.
تورم لجام گسیخته، گرانی کاغذ، چاپ و نیروی انسانی از یک سو و کاهش آگهی و کمک‌های دولت و درآمدها باعث شده است که رسانه‌ها در میان مرگ و زندگی حداقلی دست و پا بزنند و بسیاری در میان استقبال مسئولان مربوطه به تعطیلی کشیده شوند.
در این میان به طور قهری بیشترین آسیب ممکن نصیب کارکنان و خبرنگاران رسانه‌ها می‌شود. بی‌تردید نداشتن امنیت سیاسی، امنیت شغلی و اقتصادی یکی از مهم‌ترین چالش‌های روزنامه‌نگاران است. یعنی به همان نسبت که شرایط اقتصادی جامعه بد می‌شود، شرایط اقتصادی روزنامه‌نگاران بدتر می‌شود. چرا که خبرنگاران درآمد آنچنانی ندارند، روزنامه‌نگار برای آگاهی‌بخشی به جامعه، وضعیت موجود را نقد می‌کند تا به وضعیت موعود برسد.
به قول آن خبرنگار محترم، جمعه برای بیشتر مردم روز تعطیل است و شنبه آغاز یک روز کاری. اما برای یک خبرنگار جمعه و روز تعطیل معنی ندارد. جمعه تعطیل نیست چون دنیای خبر تعطیل نیست و صبح روز شنبه مردم، در کیوسک روزنامه فروشی عجولانه عناوین اخبار را دنبال می‌کنند، بی آنکه بیندیشند که چند نفر به خاطر دیده شدن یک روزنامه در کیوسک، جمعه‌ای نداشته‌اند، از میان انبوه روزنامه‌ها یک روزنامه برمی‌دارند و به راه خود ادامه می‌دهند.
شاید خوانندگان روزنامه‌ها و شنوندگان اخبار هیچ‌گاه به این مسئله فکر نکنند که خبرنگارانی که اخبار را در اختیار آنها قرار می‌دهند نه تعطیلات رسمی را تعطیل هستند و نه اعیاد و نه حتی روز عاشورا و سیزده بدر!
امروز خبرنگاران از نظر اقتصادی و معیشتی جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند که اگر عشق و علاقه آنها به این شغل شریف نبود بی‌گمان شغل و مسیر دیگری را برای زندگی و نقش آفرینی انتخاب می‌کردند، کما اینکه بسیاری از نیروهای ماهر و علاقمند رسانه‌ها این شغل را ترک کردند و به نهادها و مراکز دیگری رفته و عطای فعالیت رسانه‌ای را به لقایش بخشیدند و عملاً رسانه‌ها را تقریباً از داشتن نیروهای ماهر تهی کردند.
امروز رسانه‌های کشور در حالی که با مشکلات بزرگ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند باید از یک سو با فضای مجازی رقابت سخت و نابرابری را داشته باشند و از سوی دیگر تلاش کنند تا مرجعیت رسانه‌ای کشور که به واسطه برخی سیاست‌ها و رفتارهای غلط به آن سوی مرزها کشانده شده و افکار عمومی معطوف رسانه‌های معاند شده است را دوباره به شرایط قبل برگردانند. در این شرایط بی‌تردید مهم‌ترین وظیفه دولت بایستی حمایت از رسانه‌های مستقلی باشد که در تلاشند تا وضعیت رسانه‌ای کشور را به شرایط قبل برگردانند نه اینکه بر مشکلاتشان بیفزایند.
  • نویسنده :
  • منبع :