19 دی: نماینده آفریقای جنوبی در نشست ایران و بریکس با بیان این که ایران صدایی قوی از جنوب غرب آسیا است، اظهار کرد: ما در گروه بریکس، تحریم‌های یکجانبه را به هیچ عنوان قبول نداریم و هیچ اعتبار و بستر قانونی برای این تحریم‌ها قائل نیستیم.
«آنیل سوکلال» در حاشیه کنفرانس «ایران و بریکس: چشم اندازها برای شراکت و همکاری در تهران» در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ایران کشور مهمی در  غرب آسیا است و کشور مهمی در خطه جنوب غرب آسیا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: ما همکاری گسترده‌ای با ایران داریم و روابط قوی میان ایران و آفریقای جنوبی را شاهد هستیم.
سوکلال در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: ایران صدایی قوی از جنوب غرب آسیا است.
وی ادامه داد: ما با ایران در قالب گروه 77 و سازمان ملل و آیورا همکاری‌های خوبی داشتیم و  سابقه خوبی از همکاری با یکدیگر داریم.
سوکلال تصریح کرد: در ابتدای ماه ژوئن نشست وزیران امور خارجه دوستان بریکس در آفریقای جنوبی برگزار شد، وزیرامور خارجه ما آقای امیرعبداللهیان را برای شرکت در این جلسه دعوت کرد تا به عنوان یکی از دوستان بریکس در این نشست شرکت کند.
وی ادامه داد: خیلی خوشحالیم که آقای امیر عبداللهیان توانستند در آن برنامه حضور داشته باشند و در آن نشست آقای امیرعبداللهیان اعلام کردند که میزبانی نشستی را برای اعضای بریکس در تهران خواهند داشت که این نشست امروز برگزار شد.
این دیپلمات آفریقای جنوبی افزود: در این نشست درباره عضویت و همکاری‌های ایران و بریکس صحبت کردیم و به نظر من ایران یک شریک بسیار مهم و راهبردی برای بریکس محسوب می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و آفریقای جنوبی گفت: روابط دو کشور بسیار قوی و مستحکم است.
نماینده آفریقای جنوبی با اشاره به تعاملات دو کشور گفت: پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی در  دهم  آگوست در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود و آقای امیرعبداللهیان برای این برنامه به آفریقای جنوبی سفر خواهد کرد.
وی ادامه داد: همانطور که میدانید رئیس جمهور ایران دعوت شرکت در کنفرانس سران بریکس در آفریقای جنوبی را پذیرفته است و احتمال بالایی برای حضور ایشان در این نشست وجود دارد.
سوکلال با بیان این که همکاری‌های سطح بالایی بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد و بر این باورم که روابط بسیار دوستانه‌ای بین دولت‌ها و ملت‌ها وجود دارد، در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان عضویت ایران در بریکس وکمک این گروه به ایران برای دور زدن تحریم‌ها گفت: عضویت ایران در بریکس همچنان در حال بررسی است.
این دیپلمات آفریقای جنوبی با بیان این که وزیران امور خارجه ما با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا روند گسترش بریکس بررسی شود، افزود: انتظار داریم آیین نامه‌ای را مبنی بر نحوه افزایش اعضای بریکس داشته باشیم و ایران یکی از آن کشورهاست که در این روند قرار خواهد گرفت تا عضو بریکس شود.
وی تصریح کرد: به عنوان گروه بریکس و آفریقای جنوبی به صورت جدی در مورد مقابله با تحریم‌های جهانی رایزنی کردیم. تحریم‌های یکجانبه را به هیچ عنوان قبول نداریم و هیچ اعتبار و بستر قانونی برای این تحریم‌ها قائل نیستیم. تنها تحریم‌های سازمان ملل متحد قابلیت اعلام و پذیرش به عنوان تحریم را دارد و ما به همین روند در راستای مقابله با تحریم‌های یکجانبه ادامه خواهیم داد و با افتخار به مقابله با این تحریم‌ها می‌پردازیم.
  • نویسنده :
  • منبع :