19 دی: شرکت سعودی آرامکو تاکید کرد برنامه‌های این کشور به همراه کویت در میدان گازی آرش در حال انجام است.
به گزارش الشرق الاوسط، امین الناصر، رئیس اجرایی شرکت سعودی «آرامکو» در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که برنامه مربوط به میدان گازی آرش با همکاری کویت در حال انجام است.
وی گفت که برنامه های این میدان گازی همانطور که با کویتی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودیم در حال پیشروی است.
الناصر خاطرنشان کرد که از لحاظ مهندسی و پیشرفت در این مرحله با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نشدیم.
اظهارات مسئول سعودی درحالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری خود تاکید کرد: ما موضوع میدان نفتی آرش را یک موضوع حقوقی و فنی می‌دانیم. ما هم به حقوق ملت ایران در ارتباط با این میدان نفتی تاکید کرده ایم و هم اعلام کرده ایم که در چهارچوب گفتگوهای فنی، تخصصی و حقوقی آمادگی گفتگو با طرف کویتی را داریم. وزیر محترم نفت نیز در این زمینه توضیح دادند و مواضع و دیدگاه‌های دستگاه دیپلماسی هم در همین چهارچوب بیان شده است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است که این موضوع را در چهارچوب تخصصی، فنی و حقوقی و خارج از فضای رسانه ای، با آرامش و در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.
وزارت خارجه عربستان نیز اخیرا مدعی شده بود که عربستان و کویت بر این مساله تاکید دارند که مالکیت کامل میدان گازی آرش (الدره) تنها برای این دو کشور است.
وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای تاکید کرد که حقوق و حاکمیت کامل این منطقه و بهره برداری از منابع آن تنها برای کویت و عربستان است.
در این بیانیه آمده است: بار دیگر و همانند گذشته جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره در خصوص ترسیم حد شرقی منطقه بر اساس قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری به گونه‌ای که ایران یک طرف مذاکره و عربستان و کویت طرف دیگر آن باشد دعوت می کنیم.
از سوی دیگر، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند.
وی ادامه داد: درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است. با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد ایران تأمین حقوق و منافع و بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.
  • نویسنده :
  • منبع :