19 دی: نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: در سیاست اشغالگران دیروز، ادامه بی‌ثباتی در افغانستان اهمیت دارد، چراکه این کشور باید تبدیل به یک منطقه بحرانی برای همسایگان شود، این در حالی که کشورهای منطقه خواهان رفتن افغانستان به سمت ثبات، آرامش و سازندگی هستند.
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان که در جریان سفر اخیر امیرعبداللهیان به پاکستان، وزیر امور خارجه را همراهی می‌کرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه دو کشور ایران و پاکستان در تحولات افغانستان اثرپذیر و اثرگذار هستند گفت: هر تحولی که در افغانستان رخ می‌دهد تاثیرات آن در محیط امنیتی دو کشور ایران و پاکستان نمودار می‌شود.
وی گفت: به عنوان مثال با روی کار آمدن طالبان حجم مهاجرین افغان به ایران افزایش پیدا کرد، بنابراین هیچ کشوری همانند ایران و به دنبال آن پاکستان تحت تاثیر این رویداد قرار نمی گیرند؛ یا در حوزه امنیت، موضوعاتی مثل مواد مخدر و تروریسم وجود دارد که به دلیل مرزهای طولانی که با افغانستان داریم دشمنان ایجاد ناامنی از از این مسیر را پیگیری می‌کنند.
کاظمی قمی ادامه داد: از طرف دیگر سیاستی که ایران و پاکستان در ایجاد یک افغانستان باثبات، امن و در مسیر سازندگی دنبال می کنند نه تنها به نفع مردم افغانستان بلکه به سود امنیت منطقه و منافع ملی تهران و اسلام آباد است، از این جهت رویکرد مثبت دو کشور در کمک به ثبات وامنیت افغانستان می طلبد که رایزنی های متوالی و نزدیکی میان مقامات دو کشور وجود داشته باشد.
برنامه آمریکا علیه افغانستان
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: الان در افغانستان حوادثی در حال رخ دادن است، از یک طرف داعش وجود دارد و از یک طرف اشغالگران دیروز در پوشش های جدیدی تلاش می کنند در این کشور شیطنت‌هایی ایجاد کنند، حتی امروز سازمان ملل هم به نوعی در حال وسیع‌تر کردن فعالیت های خود درباره افغانستان است.
وی در توضیح اقدامات خصمانه آمریکا علیه منطقه و افغانستان گفت: آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال اشغالگری شکست خوردند و مجبور شدند نظامیان خود را طراحی شده خارج کنند، آنها امروز گروه‌های تروریستی مثل داعش را به عنوان جایگزین نیروهای نظامی خود در افغانستان سازماندهی کردند یا سعی می کنند نیروهای ویژه ای که در مدت حضور خود تربیت کردند مجددا فراخوانی کنند تا در شرایط خاصی به افغانستان برگردانند.
رئیس نمایندگی ایران در افغانستان ادامه داد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند به گونه ای عمل کنند که مانع تعامل افغانستان با کشورهای دیگر باشند. مثلا آمریکایی‌ها مقاماتی از افغانستان را در لیست سیاه خود قرار داده اند، بنابراین تعاملات بین کابل و کشورهای دیگر تحت تاثیر این لیست قرار می گیرد. آنها با این محدودسازی در حال مدیریت روابط خارجی افغانستان هستند. از طرف دیگر، پول های بلوکه شده افغانستان را به عنوان ابزار و اهرمی برای فشار قرار می دهند یا در پوشش سازمان ملل اقداماتی برای مدیریت افغانستان صورت می دهند.
کاظمی قمی بیان کرد: امروز دوره اشغالگری گذشته است از همین رو آمریکایی ها به شیوه های مختلفی روی آورده‌اند مثلا در چهارچوب ژست حقوق بشری و حمایت از زنان اقداماتی را انجام می دهند که برآیند این اقدامات موجب تشدید و فشار بیشتر به مردم خواهد شد. بنابراین آمریکایی‌ها سعی می کنند از افغانستان به عنوان اهرمی علیه کشورهایی که به زعم آنها رقیب و در تخاصم با آمریکایی ها هستند استفاده کنند.
وی تاکید کرد: آمریکا نمی‌خواهد در افغانستان ثبات ایجاد شود که اقتصاد، تجارت و امنیت رونق بگیرد، چون احساس می کند اگر فضای این کشور رو به ثبات برود باعث سرمایه گذاری کشورهایی مثل چین خواهد شد که آمریکایی ها با آن در رقابت جدی هستند و به سمت تنش بین المللی حرکت می کنند.
این دیپلمات مطرح کشورمان گفت: بنابراین در سیاست اشغالگران دیروز، ادامه بی‌ثباتی در افغانستان اهمیت دارد، چراکه این کشور باید تبدیل به یک منطقه بحرانی برای همسایگان شود، این در حالی که کشورهای منطقه خواهان رفتن افغانستان به سمت ثبات، آرامش و سازندگی هستند.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: حکمرانان در کابل باید اهتمام جدی داشته باشند و واقعیت های صحنه را درک کنند و هم کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان باید با درک اینکه آمریکا با تقویت داعش خراسان و نگران کردن همسایگان با ایجاد پایگاه های نظامی در آسیای مرکزی به بهانه تروریسم، به دنبال بی ثبات سازی افغانستان است باید تلاش کنند با این طراحی مقابله کنند. فضای منطقه می طلبد که کشورهای منطقه با تعاون، همکاری و یکصدایی حاکمان کابل را تشویق کنند تا همگرایی در این منطقه شکل بگیرد، این چیزی است که الان ما دنبال می کنیم و رایزنی های ما در پاکستان در چارچوب همین مسئله بود.
کمک همسایگان به سازندگی افغانستان
کاظمی قمی با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی دوحه به ابتکار سازمان ملل و برگزاری قریب الوقوع اجلاس دوحه ۲ گفت: رایزنی های بین ایران و پاکستان در اینکه با سازمان ملل چه گفت‌وگوهایی شکل بگیرد که به ثبات افغانستان کمک شود حائز اهمیت است. با توجه به نگرانی های کشورهای همسایه از تقویت تروریسم در افغانستان، آنها می‌توانند به سازندگی افغانستان کمک کنند و با ابتکارات منطقه ای جامعه جهانی را به چگونگی تعامل با افغانستان تشویق کنند.
دیپلمات کشورمان بیان داشت: یکصدایی همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه می تواند حاکمان کابل را در اینکه چه مسیری را برای اعتمادسازی انتخاب کنند تشویق کند. بر این اساس رایزنی های بین ما و کشورهای همسایه به ویژه پاکستان به طور مرتب وجود دارد.
کاظمی قمی تاکید کرد: سفری که توسط وزیر محترم امور خارجه به پاکستان انجام شد و بنده به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان حضور داشتم به منظور همین رایزنی ها بود.
وی تصریح کرد: یک مسئله مهم چگونگی همکاری دو کشور در کمک به امنیت و ثبات مرزها است. خوشبختانه دیدارها و توافقاتی در حوزه افغانستان و تقویت و توسعه همکاری های دوجانبه صورت گرفت که نشان دهنده رویکرد دولت سیزدهم و توجه و اهتمام شخص رئیس جمهور در تقویت همکاری با کشورهای منطقه و همسایه است.
کاظمی قمی تاکید کرد: درباره نگرانی جدی درباره مسئله تروریسم و امنیت مرزها و کمک به بهبود شرایط اقتصادی در افغانستان و اینکه اشغالگران دیروز دوباره به دنبال این هستند که اوضاع افغانستان را به گونه ای رقم بزنند که باعث مشکلاتی برای کشورهای همسایه و منطقه شود با مقامات پاکستان اشتراک نظر خوبی داشتیم و هر دو کشور به بهبود شرایط در افغانستان توجه داریم.
کاظمی قمی در خصوص آخرین وضعیت مربوط به حق آبه ایران نیز گفت: در مسئله هیرمند دولت طالبان مکرر گفته است که ما به معاهده پایبندیم، امسال هم حرفشان این بوده که میزان آب به قدری نبوده که اگر ما رهاسازی کنیم آب به ایران برسد اما در خواست ایران طبق معاهده بازدید از مرکز سنجش آب صورت بگیرد، گفتگوها در این زمینه ادامه دارد و طی چند روز گذشته گزارش مبسوطی درباره روند آب منتشر خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :