19 دی: آغاز فرایند تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن و آزاد سازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، موجب خشم تندروها در ایالات متحده آمریکا شده است.
تام کاتن سناتور جمهوریخواه تندرو ایالت آرکانزاس عصر پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای از آزادی زندانیان دو تابعیتی استقبال کرد اما بشدت به جو بایدن به دلیل توافق با تهران بر سر این موضوع تاخت.
تام کاتن در خصوص مبادله زندانیان ایران و آمریکا و پول پرداختی به ایران در ازای آزادی آمریکایی ها مدعی شد: « ما همیشه از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم. اگر آنها واقعا پس از پرداخت 6 میلیارد دلار باج از سوی جو بایدن به ایران آزاد شوند، این مماشات فقط باعث می‌شود که مقامات ایران گروگان‌های بیشتری بگیرند، از این دستاوردهای غیرقانونی برای حمله به نیروهای ما استفاده کنند، از تروریسم حمایت مالی کنند و روسیه را مسلح کنند. این چرخه تنها زمانی متوقف خواهد شد که جو بایدن از رقصیدن با ساز ایران دست بردارد و پاسخ قاطعانه به تجاوزات آنها را آغاز کند.»
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه تندروی دولت دونالد ترامپ نیز در واکنش به توافق تبادل زندانیان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نیز با ابراز عصبانیت و خشم خود و توهین به مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: آزاد کردن ۶ میلیارد دلار برای تهران آنهم فقط برای اینکه گروگان‌های آمریکایی بتوانند به نوع دیگری از زندان بروند، معامله وحشتناکی است. ایران نباید از گروگان گرفتن آمریکایی‌ها سود ببرد.
آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.
این مقام دولت جو بایدن افزود: ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آنها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آنها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آنها خواهیم داشت.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد خبر خروج زندانیان دو تابعیتی آمریکایی را از زندان اوین تهران تایید کرد.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را در گفتگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :