19 دی: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تشریح جزئیات سانحه آتش‌سوزی کشتی حامل گاز مایع در لنگرگاه عسلویه، از انجام عملیات اطفای حریق توسط شناورهای آتش‌خوار گروه کشتیرانی خبر داد و اعلام‌کرد: همه سرنشینان این کشتی به سلامت خارج شده اند و عملیات مهار آتش تحت نظر سازمان بنادر و دریانوردی ادامه دارد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور یک شناور آتش‌خوار شرکت کشتیرانی «والفجر» برای اطفای حریق یک کشتی حامل گاز مایع که در لنگرگاه عسلویه دچار سانحه شده است، اعلام‌ کرد: با توجه به اعلام سازمان بنادر و دریانوردی به شناورهای آتش‌خوار حاضر در منطقه به منظور اطفای حریق یک کشتی حامل گاز مایع که در عسلویه دچار سانحه شده است یک شناور شرکت والفجر از شرکت‌های تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بلافاصله در محل سانحه حاضر شده و نسبت به آغاز عملیات اقدام کرده است‌.
بر این اساس شناور «کارن ۶» با همکاری چند شناور دیگر از سازمان بنادر و کشتیرانی عملیات را آغاز کردند، اما به دلیل سطح گسترده حریق ناشی از حمل بار اشتعال‌زا از سوی کشتی مذکور، عملیات سختی انجام شد و شناورهای امدادرسان در فاصله ۱.۵ مایلی مستقر شدند تا با دستور دوباره سازمان بنادر و دریانوردی عملیات مهار کامل آتش را به پایان برسانند که اکنون سطح آتش کمتر شده و سازمان بنادر شناور آتش‌خوار کشتیرانی را برای کنترل بر وضعیت مهار آتش ترخیص کرده است، اما عملیات از سوی سازمان بنادر همچنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش‌های واصله از کاپیتان شناور کارن ۶، سطح آتش‌سوزی کاهش یافته و پرسنل کشتی سانحه‌دیده همگی از کشتی خارج شده‌اند و در سلامت کامل به سر می‌برند و تاکنون انفجاری رخ نداده است.
همه شناورهای امدادرسان در حال آماده‌باش کامل قرار داشتند که دقایقی قبل، به دلیل کاهش سطح حریق، کار فقط با شناورهای آتش‌خوار سازمان بنادر و دریانوردی در جریان است.

همچنین در همین رابطه، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با توجه به پایدار شدن وضعیت شناور خارجی (White Purl) حادثه در آب‌های عسلویه، مرحله نهایی عملیات اطفاء حریق این کشتی تا ساعاتی دیگر عملیاتی می‌شود.

محمد شکیبی نسب که از بدو وقوع حادثه با هدف مدیریت بحران در منطقه عملیات حاضر شده، روز جمعه در تشریح آخرین وضعیت کشتی خارجی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این شناور در چهارشنبه هفته جاری جهت بارگیری گاز ال.پی. جی وارد لنگرگاه عسلویه شد که در ساعت ۱۵ روز گذشته گزارشی مبنی بر شرایط اضطرار از شناور White Purl دریافت شد.
وی بیان کرد: با اقدام به موقع و تشکیل تیم مدیریت بحران در همان دقایق اولیه چهار شناور آتشخوار سازمان بنادر و دریانوردی و چهار شناور آتشخوار بخش خصوصی به منطقه اعزام و عملیات اطفاء را آغاز کردند.
شکیبی نسب یادآور شد: بعد از وقوع انفجارهای اولیه شناور خارجی، شناور ناجی اقدام به گرفتن ۲۲ سرنشین کشتی White Purl کرد و آنان را در سلامت کامل به بندر خدماتی پارس انتقال داد.
وی ادامه داد: با تداوم انفجارهای مقدماتی در شناور مضطر، با هدف تامین ایمنی شناورهای عبوری تا پنج مایلی اطراف کشتی حادثه دیده پاک سازی شد تا در صورت وقوع انفجار آسیبی به شناورهای عبوری نرسد.
شکیبی نسب عنوان کرد: در ادامه عملیات اطفاء حریق با توجه به کج شدن کشتی White Purl به سمت راست امکان کولینگ وجود نداشت و باید منتظر ماند تا با سوختن ۴۰ تن گاز ال.پی.جی سوخته و تمام شود و در نهایت مرحله نهایی عملیات اطفاء حریق به اجرا درآید.
وی گفت: این کشتی ها برای کولینگ و نیاز خود ۴۰ تن ال.پی.جی در مخزن خود نگهداری می کنند که عملیات اطفاء با سوختن کامل گاز ال‌.پی.جی اجرایی می‌شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: همچنین ظرفیت این کشتی ۶ هزار و ۵۰۰ تن است که با توجه به وقوع حادثه آتش سوزی موفق به بارگیری نشده است.


  • نویسنده :
  • منبع :