19 دی: یک مقام ارشد کره جنوبی بدون تایید یا تکذیب اخبار منتشر شده درباره آغاز روند آزادسازی دارایی‌های نفتی ایران در این کشور اعلام کرد که سئول امیدوار است مشکل پول‌های بلوکه شده ایران «به آرامی» حل شود.
به گزارش یونهاپ، یک مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی که نامش عنوان نشده، اعلام کرد که رایزنی‌های نزدیک با تهران و واشنگتن درباره حل مشکل اموال بلوکه شده ایران در جریان است و کره جنوبی به حل این مشکل امیدوار است.
وی در این‌باره توضیح داد: «ما در حال حاضر چیزی برای تایید نداریم. دولت (کره جنوبی) با کشورهای ذیربط از جمله آمریکا و ایران برای رسیدگی به موضوع دارای‌های مسدود شده (ایران) رایزنی نزدیک انجام داده است و امیدواریم این موضوع به آرامی حل شود».
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.
در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.
موضوع هفت میلیارد دلار بلوکه شده ایران در ۲ بانک کره‌جنوبی در چند سال اخیر بر روابط تهران و سئول سایه انداخته است.
یونهاپ نوشت: تنش بین ایران و آمریکا به چالشی دیپلماتیک برای سئول تبدیل شده زیرا که از یک سو بدنبال تقویت اتحاد خود با واشنگتن و از سوی دیگر گسترش مشارکت اقتصادی خود با تهران است.
  • نویسنده :
  • منبع :