19 دی: نتایج گالبد گشایی یوز نر 4 ساله منطقه توران اعلام و مشخص شد که کم خونی عامل مهم مرگ این یوز بوده است.

در چند روز گذشته یک یوز نر جوان 4 ساله در منطقه توران درگذشت. این یوز «تارا» فرزند «تلخاب» بود که به علت کم خونی شدید توسط زالوها از بین رفته بود، به طوری که تقریباً ۳۰ عدد زالو به محدوده سقف دهان چسبیده و تعداد زیادی نیز در انتهای حلق مشاهده شده و تعداد بیشتری هم در مسیر نای و مری قرار داشته‌اند.
در کالبد گشایی انجام شده در تهران اعلام شد که بخشی از قلب یوز دچار نکروز سراسری بوده و مخچه خونریزی وسیع داشته که علت عدم تعادل یوز همین موضوع بوده است. آب آوردگی یا آمفیزم سراسری ریه به علت عدم کارکرد درست قلب بوده، کم‌ خونی شدید در حد فوق حاد که به علت ضعف و احتمالاً حضور زالوهای زیاد در دهان و مری بوده است.
این یوز نر متولد سال ۱۳۹۸ بود و برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ زمانی که همراه با خانواده خود در محدوده پارک ملی توران «آبشخور تلخاب» توسط دوربین‌های تله‌ای اداره کل محیط‌زیست استان سمنان به ثبت رسید و شناسایی شد.
در زمان شناسایی تلخاب (خورشید) و ۳ توله همراه خود در سال ۱۳۹۹ جنسیت توله‌ها نامشخص بود، اما به دلیل شناسایی و ثبت شناسنامه از طرف اداره کل محیط‌زیست استان سمنان برای توله‌ها اسامی تلما، تارا و تورنگ و برای مادر ثبت شده نام تلخاب ثبت شد.
تلما سال گذشته به همراه ۴ توله توسط دوربین های تله‌ای ثبت شده است و طی این مدت بارها توسط محیط‌بانان و افراد محلی رویت شده است.
از سرنوشت تورنگ با جنسیت نامشخص اطلاعی در دست نیست.
تلخاب یا خورشید؟
این سوالی است که برای بسیاری از علاقه مندان و جامعه محیط‌ زیست ایران بوجود آمده است.
تلخاب اولین‌بار در سال ۱۳۹۶ زمانی که توله‌ای نابالغ بود به همراه مادر خود (یوز ماده‌ای به نام پریه) و برادر خود (فراز) ثبت شد. در آن زمان نام «خورشید» برای این توله انتخاب شد اما به دلیل اینکه اطلاعات ازیوزهای توران در دست نبود، این یوز دوباره شناسایی و نام «تلخاب» برای او انتخاب شد! در سال ۱۴۰۰ با تحقیق در اطلاعات گذشته مشخص شد «تلخاب» همان «خورشید» است.
از مادر«تلخاب» اطلاعی در دست نیست و این یوز دیگر توسط دوربین‌های تله‌ای دیده نشده است اما برادر او «فراز» در پارک ملی توران زندگی می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :