19 دی: یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از مصوبه این کمیسیون برای واردات لوکوموتیو نو و کارکرده تا عمر ۱۵ سال توسط بخش خصوصی خبر داد.
مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه در این جلسه مواد مربوط به ترانزیت و اقتصاد دریا بررسی شد،‌ گفت: یکی از مصوبات اصلی امروز مربوط به حوزه ترانزیت بود که بر اساس آن مقرر شد یک درصد از صادارت نفت به توسعه حوزه ریلی و زیرساخت اختصاص پیدا کند.
وی توضیح داد: در لایحه برنامه هفتم پیشنهاد واگذاری واگن‌ها و لوکوموتیوهای شرکت راه‌آهن به بخش غیر دولتی آمده بود که با آن مخالفت شد، منتها برای حمایت از بخش خصوصی واقعی و استفاده از ظرفیت آن مجوز واردات لوکوموتیو با شروطی داده شد.
این عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق‌،‌ باید از ظرفیت تولید داخل در تامین لوکوموتیو استفاده کرد منتها در صورت وجود کمبود مجوزی داده شد تا بخش خصوصی نسبت به واردات لوکوموتیو نو و کارکرده تا عمر ۱۵ سال اقدام کند. همچنین شرکت راه آهن مکلف به حرکت به سمت تشکیل و سیر قطار کامل و برنامه ای شد.
یوسفی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در حمایت از صنعت هوایی و ایرلاین ها گفت: کمیسیون مصوباتی درباره اقتصاد دریامحور با محوریت سواحل جنوبی داشت تا از ظرفیت اقتصاد دریا استفاده شود. انتظار می رود با این مصوبه شاهد ایجاد اشتغال و حضور سرمایه گذاران در شهرهای جنوبی کشور بوده و امتیازاتی همچون معافیت مالیاتی و اعطای زمین به سرمایه گذار با هدف توسعه و اشتغال لحاظ شود. همچنین زیرساخت ها و آب،‌ برق و گاز و آب شیرین کن ها تامین شده تا در نهایت به بهترین نحو از اقتصاد دریامحور بهره گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :