19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود ۱۳ هزار کادر درمانی به مراسم اربعین اعزام می‌شوند، گفت: ۱۸۰ بیمارستان در حال آماده باش هستند و سه بیمارستان به صورت مشترک به زوار عراقی و ایرانی خدمات رسانی می‌کند و برای نخستین بار امکان عمل جراحی در بیمارستان‌های عراق توسط پزشکان ما فراهم شده است.
بهرام عین اللهی دوشنبه شب پس از حضور در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز برای ارائه برنامه‌هایمان در مورد برگزاری پیاده روی اربعین حسینی در نشست کمیسیون بهداشت حضور یافتم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با توجه به تجربه ای که در سال گذشته در این مراسم داشتیم پیش بینی‌هایی را انجام دادیم تا بتوان خدمات رسانی بهتری را به زائران داشته باشیم البته توانستیم بیمارستان بسیار مجهز شهید قاسم سلیمانی را در پایانه شلمچه راه اندازی کنیم و از سال گذشته هم در تلاش برای تاسیس مرکز درمانی مجهز در پایانه مهران بودیم که خوشبختانه این کار انجام شده تا بتوان به حدود ۸۰ درصد زائران که از مرزهای شلمچه و مهران تردد می کنند خدمات رسانی کرد البته در مرز خسروی هم مرکز درمانی مهیا شده زیرا با توجه به گرمی هوا بیمارستان های ثابت بهتر می توانند سردی هوا را تامین کنند و نسبت به تجهیز بیمارستان های مراکز هم اقدام خواهیم کرد.
عین اللهی با یادآوری اینکه ۱۸۰ بیمارستان در حال آماده باش برای خدمات رسانی به زوار هستد، ادامه داد: حدود ۳۸ اتوبوس آمبولانس مستقر شده که دارای ۱۳ تخت بوده و می توانند مانند بیمارستانی متحرک عمل کنند و پایانه هایی را مستقر کردیم تا در رفت و برگشت مراقبت های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.
وی یادآور شد: در مورد مسمویت‌های غذایی و گرمازدگی نگرانی‌هایی داریم که به زائران توصیه می‌کنیم حتی الامکان در روز پیاده روی نکنند و در غیر این صورت در ساعاتی که شدت گرما کمتر است به این کار بپردازند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه از نظر تامین امکانات لازم و نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم، گفت: خدمات رسانی در خارج از کشور بر عهده هلال احمر و در داخل کشور بر عهده وزارت بهداشت است اما هلال احمر هر اندازه که نیروی انسانی تقاضا کند در اختیارشان قرار خواهیم داد.
عین اللهی یادآور شد: وزیر بهداشت عراق طی هفته های گذشته در ایران حضور داشت و هماهنگی بسیار خوبی با او برای مراسم اربعین انجام و قول داد حداکثر امکانات را در اختیار زائران ایرانی قرار دهد و دستگاه های مربوطه در حال آماده باش هستند تا بتوان مراسم اربعین را به خوبی برگزار کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از صدا و سیما انتظار داریم انتشار پیام‌های بهداشتی و مراقبتی را مدنظر قرار دهد و استودیو سلامت را در مهران و شلمچه مستقر خواهیم کرد تا به صورت مداوم پیام های بهداشتی را به مردم منتقل کند و بسیار ضروری است زائران با رعایت نکات بهداشتی، خودمراقبتی را مدنظر قرار دهند و این مسائل در قالب بروشور و کتابچه هایی در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه حدود ۱۳ هزار نفر کادر درمانی به مراسم اربعین اعزام می شوند، گفت: مقرر شده ۳ بیمارستان به صورت مشترک به زوار عراقی و ایرانی خدمات رسانی کنند و همچنین برای نخستین بار امکان انجام اعمال جراحی در بیمارستان های عراق توسط پزشکان ما هم فراهم شده است.
عین اللهی در مورد توجه به مراقبت های بهداشتی در مرزهای شرقی با توجه به ورود زائران افغانستانی و پاکستانی، ادامه داد: نیروهای بسیار کارآمدی در مرزها داریم که مراقبت های لازم را در دستور کار قرار خواهند داد و چنانچه زائران علائم مشکوکی داشته باشند آزمایش های مربوطه انجام خواهد شد و پایانه ها مسائل را رصد خواهند کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :