19 دی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد نمی‌تواند جزئیات تکمیل توافق تبادل زندانی با ایران را افشا کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه مدعی شد که نمی‌تواند جزئیات مربوط به تکمیل مبادله زندانی با ایران را افشا کند. 
ویدانت پاتل گفت: «جزئیات روند تکمیل مبادله زندانی با ایران را الان افشا نمی‌کنیم چون این فرایندی است که هنوز در جریان است.»
او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران تصریح کرد که وجوه بلوکه شده‌ای که قرار است آزاد شوند مربوط به نفتی است که در دولت قبل به ریاست «دونالد ترامپ» از ایران خریداری شده بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «اجازه بدهید یک گام دیگر به عقب رفته و یادآوری کردیم علت اینکه این وجه در کره جنوبی هستند در وهله اول این است که دولت قبل به چندین کشور اجازه داد به خرید نفت از ایران ادامه داده و وجوه آن در حساب‌های خاصی نگهداری شود.»
منابع خبری روز ۱۹ مردادماه از توافق مبادله زندانی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خبر دادند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرد گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.
این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده بود مدعی شده حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 
مطابق ادعاهایی که تا کنون مطرح شده‌اند سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه نفر از زندانی‌های تبعه آمریکا هستند که قرار است از ایران آزاد شوند. به نام دو زندانی دیگر اشاره‌ای نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :