19 دی: ​مدیرکل منابع طبیعی کردستان گفت: 14 نفر از عوامل ایجاد حریق در جنگل‌های مریوان شناسایی شده که همه به مراجع قضایی معرفی شدند.

بهزاد شریفی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: ما از طبیعت الهام گرفته و وام‌دار طبیعت هستیم و عرق و تعلق خاطر ما همین منابع طبیعی است لذا همه آحاد جامعه در حراست و کیاست از این سرمایه ملی باید پیش‌قدم باشند.
وی گفت: آتش‌سوزی گسترده در مریوان و سایر نقاط استان در سالجاری نسبت به سال‌های قبل با توجه به بارش‌های قابل توجه گسترش بیشتری داشته است.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی کردستان، عامل بیش از 90 تا 95 درصد از حریق‌ها در مراتع و منابع طبیعی استان انسانی است که بیش از 70 درصد این آمار سهوی بوده است.
وی اضافه کرد: با هماهنگی استاندار و مدیرکل بحران استان که پا به پای ما در بحث اطفای آتش‌سوزی و پیشگیری از آتش‌سوزی‌ها پای کار بوده و خوشبختانه در 9 شهرستان به جز مریوان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.
وی با بیان اینکه 40 دستگاه دمنده در شهرستان مریوان امر اطفاء حریق را انجام دادند، گفت: 70 نفر از نیروهای مجرب در قالب تیم‌های مختلف با مشارکت مرزبانی و ارتش و در بحث نیروی هوایی، هلال احمر و ...همه و همه پای کار آمدند و سه بالگرد در اطفاء حریق فعال بود که بیش از 70 پرواز 280 هزار لیتر آب را انجام دادند.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان تصریح کرد: بارگیری بیش از 20 هزار لیتر سوخت برای بالگردها به مریوان انجام گرفت که این مهم نقش قابل توجهی در مدیریت آتش و اطفا به موقع آن داشت.
وی اضافه کرد: به صورت میدانی عملیات اطفا حریق در جنگل‌های مریوان انجام دادیم و توانستیم با استفاده از بالگردها و در پایین دست تیم‌های اطفاء حریق به بهترین شکل ممکن عمل کنیم.
شریفی‌پور با بیان اینکه این نقاط براساس تجربه کانون حریق در سال‌های بعد است، گفت: 85 درصد پوشش گیاهی مرتعی که قابل مصرف برای دام نیست در آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان دچار حریق شد.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان افزود: همه دستگاه.های نظامی و امنیتی در کنار منابع طبیعی برای شناسایی و دستگیری عوامل آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان پای کار آمدند و خوشبختانه توانستیم عوامل را شناسایی کنیم.
وی گفت: 14 نفر عامل ایجاد حریق در جنگل‌های مریوان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند که 12 نفر در امر زغالگیری و ایجاد کوره‌های زغالگیری فعالیت داشتند و یک نفر در آتش‌سوزی عمدی دخالت داشت و یک خودرو حامل زغال در یک عملیات چهار روز بعد از آتش‌سوزی شناسایی و ضبط شد.
وی افزود: 101 کیسه زغال جز مکشوفات و 2 دستگاه خودرو حامل زغال هم در همین راستا توقیف شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :