19 دی: سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه آموزش و پرورش مکلف به تدوین چارچوب تقویم و زمان آموزشی شد، گفت: این تقویم ممکن است شروع و پایان سال تحصیلی را متناسب با رشته تحصیلی و حتی محل جغرافیایی و نوع تحصیل تغییر کند بنابراین عملا قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه موقوف‌الاجرا می شود.
محسن زنگنه در توضیح جلسه امروز صبح کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفت: در این جلسه مواد مربوط به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و مجموعه‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش بررسی شد؛ طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد سند استانداردسازی و ضوابط کیفی کودکستان‌ها، مدارس و مراکز آموزش و پرورش در زمینه آموزشی، تجهیزاتی و اداری را تهیه کرده و آن را به تصویب هیات وزیران برساند.
وی ادامه داد: بودجه و سرانه مدارس متناسب با نیازها و سطح محرومیت و همچنین کیفیت آموزشی و تربیتی تعیین و ابلاغ می‌شود این بدان معناست که بودجه مدارس براساس شاخص های تعیین شده، مشخص شده و ارزیابی مدارس هم براساس آن صورت می گیرد.
بانک جامع سوابق تحصیلی برای دانش آموزان تشکیل شود
زنگنه گفت: کمیسیون تصویب کرد که بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی و مهارتی برای دانش آموزان در قالب پرونده الکترونیکی تشکیل شود همچنین رشته‌های آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی و کار و دانش و هنرستان های وابسته به دانشگاه ها بازطراحی و توسعه پیدا کند.
به گفته وی، با تصویب کمیسیون تلفیق، استفاده از ظرفیت مدارس و معلمان شاغل و بازنشسته واجد صلاحیت در اجرای برنامه های فوق برنامه در ساعات آموزشی و ساعات غیرآموزشی و ایام تعطیل مجاز است. مدارس این امکان را دارند تا ظرفیت های خود در غیر ساعات آموزشی و حتی معلمان را در اختیار برنامه های فوق برنامه قرار دهند که منابع حاصل شده به حساب خزانه واریز می شود.
شهر کودک و نوجوان در تمام استان‌ها ایجاد می‌شود
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکلف شد با همکاری سایر دستگاه ها از جمله وزارت راه و شهرسازی در همه استان ها نسبت به ایجاد شهر کودک و نوجوان اقدام کند که این گام موثری برای ایجاد روش های نو و تربیتی است.
وی در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق درباره آزمون های استخدامی براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان گفت: افرادی که در امور آموزشی، پرورشی با مراکز دولتی و غیردولتی همکاری می کنند، به ازای یک سال همکاری تمام وقت، ۱.۱ ضریب برای نمره مکتسبه آنها در نظر گرفته می شود. همچنین به ازای هر سال اضافه تا پنج سال، هر سال یک دهم به این رقم اضافه شده تا در نهایت فردی که در طول پنج سال سابقه کاری پیدا می کند، ۱.۵ ضریب در نمره مکتسبه آنها تعیین می شود
زنگنه در توضیح مصوبه دیگر کمیسیون بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف به تخصیص نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و منابع مالی مورد نیاز برای انجمن های ورزشی، فدراسیون های ورزش دانش آموزی و هیات ها شد. همچنین مصوب شد تدوین برنامه درسی متناسب با جذب بازماندگان از تحصیل، تهیه و تامین کتب درسی، تغذیه رایگان و منابع آموزشی حتی اقلامی مانند کیف و کفش در این بخش مدنظر قرار گیرد. موضوع توسعه مدارس شبانه روزی، روستایی و عشایری و استثنایی و آموزش از راه دور با اولویت تامین هزینه های ایاب و ذهاب  برای دانش آموزان روستایی و عشایری و استثنایی نیز مدنظر قرار می گیرد.
آموزش و پرورش نسبت به بازمهندسی و اصلاح ساختار تشکیلات اداری اقدام می کند
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نسبت به بازمهندسی و اصلاح ساختار تشکیلات اداری متناسب با ماموریت های مقرر در سند تحول اقدام می کند، گفت: در همین راستا ماموریت هایی به آموزش و پرورش برای استقرار الگوی مدرسه تراز با تاکید بر پیوند مدرسه با مسجد و سایر مجموعه ها و نهادهای انقلابی، کانون پرورش فکری، اعطای اختیارات مالی و اداری به مدارس، بکارگیری فناوری های نوین و اعطای اختیارات به ادارات کل استان‌ها داده شد. ۱۵ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش غیر از حقوق و دستمزد در این بخش هزینه شود. این موضوع بیشتر به جهت تقویت سایر حوزه های فرهنگی و تربیتی است که مدنظر قرار گرفت.
زنگنه با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش مکلف به تدوین چارچوب تقویم و مدیریت زمان آموزش و سایر الزامات آن شد، گفت: براساس مصوبه کمیسیون در بند (ز) ماده ۹۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، آموزش و پرورش مکلف شد تا چارچوب تقویم و زمان آموزشی را تدوین کند. این تقویم ممکن است شروع و پایان سال تحصیلی را متناسب با رشته تحصیلی و حتی محل جغرافیایی و نوع تحصیل تغییر دهد بنابراین عملا قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه موقوف الاجرا می شود که این نشان از ایجاد انعطاف در بخش آموزش و پرورش دارد که بتوان نسبت به تنوع بخشی به زمان شروع و اتمام سال تحصیلی در مناطق مختلف اقدام کرد.
افزایش ۲۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه حمایت از خیرین مدرسه ساز را از دیگر مصوبات کمیسیون عنوان و اظهار کرد: با تصویب کمیسیون، تمام ساخت و سازها و کارهای عمرانی در حوزه مدارس، ورزش مدارس، دانشگاه فرهنگیان، کانون های پرورش فکری و همه حوزه های آموزشی، تربیتی و فرهنگی که مجوز ماده ۲۳ و شورای برنامه ریزی استان را دارد ازجمله هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
زنگنه در پایان اظهار کرد: در راستای اهتمام به فرمایش مقام معظم رهبری درباره لزوم استخدام معلمان و فرهنگیان از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، سالانه ۲۵ درصد از ظرفیت جذب دانشجو در این دانشگاه ها افزایش پیدا می کند که تا پایان برنامه پنجساله حدود ۱۲۵ درصد رشد را در این بخش شاهد باشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :