19 دی: قانونگذاران تندروی آمریکایی در تلاش برای فشار به دولت جو بایدن هستند تا به موضوع نفت توقیف شده ایران رسیدگی کند که به دلیل ترس از واکنش تهران و نیز نگرانی شرکت های کشتیرانی مبنی بر عدم خرید آن، قادر به انجام هیچ اقدامی در این زمینه نیست.
قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور دموکرات این کشور خواستار رسیدگی و حل و فصل موضوع تخلیه محموله نفتی نفتکش توقیف شده ایرانی شدند.
بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، کشتی سوئز راجان از ۳۰ ماه مه در نزدیکی گالوستون در ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) از هیوستون متوقف شده است، زیرا شرکت‌های کشتیرانی نگران این امر هستند که در صورت تخلیه محموله این کشتی، سایر خریداران از کشتی‌های این شرکت ها استفاده نخواهند کرد.
آمریکا در راستای سیاست های دوگانه دیپلماسی و فشار خود علیه تهران، این نفتکش را در یک عملیات به بهانه اجرای تحریم ها توقیف کرد.
تاخیر در تخلیه محموله نیز تا حدی به دلیل ترس از واکنش های ایران است. یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ماه گذشته گفت که ایران اقدام هر شرکتی که نفت ایران را از نفتکش توقیف شده تخلیه کند، تلافی خواهد کرد.
جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، و ریچارد بلومنتال، دموکرات، و دیگر قانونگذاران در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بایدن و مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرده اند که اگر شهروندان آمریکایی و شرکت‌های دائماً از اقدامات تلافی جویانه ایران هراس داشته باشند، اجرای تحریم‌های نفتی بی اثر خواهد شد.
این قانونگذاران افزودند: دولت آمریکا باید روشن کند که ایران و سازمان های تروریستی خارجی نمی توانند دولت ما را از اجرای عملیات قانونی و مشروع باز دارند.
آنها از دولت آمریکا خواستند تا در مورد پیشرفت انتقال نفت توقیف شده از نفتکش سوئز راجان به ذخایر آمریکا توضیحاتی ارائه دهد.
کاخ سفید تاکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده است. قانونگذاران ارزش محموله نفت این نفتکش را که حدود ۸۰۰ هزار بشکه می شود، ۵۶ میلیون دلار برآورد کردند.
پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران نیستند. نفت مذکور در یک نفتکش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.
دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند. گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام این کار ندارند.
مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در هیوستون به وال‌استریت‌ژورنال گفته بود: شرکت‌هایی که در خلیج فارس حضور دارند به معنای واقعی کلمه، می‌ترسند چنین کاری انجام دهند. نگرانی این شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایران قرار بگیرند. چندین شرکت‌ که با آنها برای تخلیه نفت این نفتکش تماس گرفته شده، این درخواست را رد کرده‌اند.
منابع مطلع می‌گویند نفتکش سوئز راجان بعد از گزارش‌های یک شرکت خصوصی ضد ایرانی در آمریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) از سوی دولت آمریکا تحت نظر قرار گرفت و این گروه ضد ایرانی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های مربوط به رصد تردد کشتی‌ها سوئز راجان را به حمل نفت تحریم‌شده ایران متهم کرده بود.
«مارک والاس» مدیر عامل UANI گفته است: اگر شرکت‌های کشتیرانی و صنایع مرتبط در فضای بیم و هراس از انتقام ایران زندگی کنند، ایالات متحده آمریکا قادر به اجرای تحریم‌های مربوط به "قاچاق نفت" نخواهد بود.
بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، با آنکه دادستان‌ها نمی‌توانند تا قبل از تخلیه نفت از سوئز راجان آن را توقیف کنند اما مالک این نفتکش با توافق های دست یافته، آن را به سوی یک مرکز تصیفه محصولات نفتی در تگزاس هدایت کرده است.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام جرم علیه مالک یونانی نفت‌ش را تایید نکرده اما از ارائه توضیح درباره طولانی شدن روند تخلیه آن هم خودداری کرده است. وزارت خارجه امریکا نیز با خودداری از اعلام نظر درباره سوئز راجان می گوید که دولت بایدن در حال اجرای تحریمها علیه ایران است.
در پی خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای برجام در سال ۱۳۹۷، واشنگتن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران اجرا و کشورها و شرکت‌های ثالث را ملزم به اجرای تحریم‌های خود علیه ایران کرده است اما جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریمهای واشنگتن می گوید از تمام توان خود و ابزارها برای مقابله با این تحریم های یکجانبه و ظالمانه استفاده می کند.
  • نویسنده :
  • منبع :