19 دی: وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک همکاری در زمینه های مختلف مورد علاقه دوجانبه را مطرح کرد که مورد استقبال طرف عربستانی قرار گرفت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در ریاض با همتای عربستانی خود دیدار و گفتگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اینکه این چهارمین دیدار وزرای خارجه از پکن تا تهران تا ریاض است، اظهار خرسندی کرد که روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد.
وی افزود: لازم است زمینه‌های مختلف روابط دو کشور در راستای منافع مشترک فعال شود.
امیرعبداللهیان گفت: ما امروز در ریاض هستیم تا زمینه استمرار و پایداری روابط سازنده دو کشور را بصورت مشترک فراهم سازیم.
امیرعبداللهیان با اشاره به زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور، پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک همکاری در زمینه های مختلف مورد علاقه دوجانبه را مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت.
امیرعبداللهیان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال سازی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.
تشکیل شورای هماهنگی روابط دوجانبه به ریاست وزرای خارجه دو کشور، از دیگر مباحث مورد توجه و مشورت وزرای خارجه دو کشور بعنوان یکی از راههای سرعت بخشیدن به مناسبات دو کشور بود.
وزیر امور خارجه کشورمان مبارزه با تروریسم را در راستای امنیت مشترک دو کشور و کشورهای منطقه دانست و افزود این موضوع می تواند یکی دیگر از زمینه های همکاری میان دو کشور باشد.
امیرعبداللهیان دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران برای همکاری دو کشور در زمینه های امنیتی، امداد و نجات، قضایی، زندانیان و امور کنسولی را تشریح کرد.
وی با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست و معضل گردوغبار بعنوان یک مشکل فراگیر اقلیمی، بر دعوت ایران از عربستان برای شرکت در نشست بین‌المللی مبارزه با گردوغبار در تهران تاکید کرد.
برگزاری نشست مشترک اتاق های بازرگانی دو کشور، فعال سازی خطوط پروازی، سرمایه گذاری مشترک، همکاری‌های علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تبادل هیات های نخبگانی، علمی و همچنین تیم های ورزشی دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان بود که مورد استقبال طرف عربستانی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت همکاری های پارلمانی، بر لزوم زمینه سازی برای همکاری های دو کشور در این زمینه تاکید نمود.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اعلام آمادگی طرف عربستانی برای میزبانی از رئیس جمهور کشورمان در عربستان، ضمن تشکر از دعوت بعمل آمده بر لزوم تلاش مشترک برای فراهم سازی زمینه های انجام موفق این سفر در زمان مناسب تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه هستیم و برای امضای اسناد جدید نیز منطبق با نیازهای توسعه روابط دو کشور آمادگی داریم. همچنین از سفر گردشگران سعودی به‌ ایران استقبال می کنیم و همه تسهیلات را برایشان فراهم می کنیم.
امیرعبداللهیان در خصوص مسائل منطقه‌ای نیز گفت، امنیت و توسعه در منطقه تفکیک ناپذیر است. ایران همواره از گفتگو و مسیر سیاسی برای حل بحران‌ها استقبال می کند.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با تبیین مواضع کشورمان در خصوص فلسطین، آن را مسئله اصلی و مرکزی جهان اسلام توصیف کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی دائمی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و امنیت کشورهای اسلامی دانست.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رخدادهای ناگوار اخیر در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی، همکاری مشترک اخیر ایران و عربستان و عراق در برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و بر لزوم پیگیری و اجرایی کردن مصوبات آن بمنظور تضمین بازدارندگی تاکید نمود.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تشکر از عربستان در میزبانی از حجاج کشورمان در سالجاری، اظهار امیدواری کرد که در گفتگوهای آتی هیات های حج دو کشور، در زمینه های مورد نیاز برای تسهیل هرچه بیشتر سفر حج واجب و انجام عمره توافقات لازم بعمل آید.
فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تاکید بر اهمیت آن در پیشبرد هرچه بیشتر روابط دوجانبه، به نتایج مثبت گفتگوها در سفر اخیر خود به تهران اشاره کرد و افزود، این دیدارها و گفتگوها و تلاشهای مشترک برای گسترش روابط دو کشور مهم است و دو ملت باید این احساس را داشته باشند که روابط به نفع دو کشور در حال پیشرفت است.
وی ضمن تشریح دیدگاههای خود در خصوص موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان و طرح برخی پیشنهادات متقابل افزود، مهمترین سفری که منتظر آن هستیم و به گسترش روابط دو کشور کمک خواهد کرد، سفر جناب آقای رئیسی رئیس جمهور است و همه وزارتخانه های دولتی عربستان موظف هستند که زمینه موفق این سفر را فراهم کنند.
وزیر امور خارجه عربستان همچنین شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران در حمله تروریستی شاهچراغ را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت و افزود این حمله محکوم است و تروریسم خطر مشترکی است که باید برای مقابله با آن تلاش کنیم.
وی علاوه بر اعلام آمادگی کشورش برای توسعه روابط در زمینه های دوجانبه، بر اهمیت تقویت همکاری های دو کشور در محافل و سازمان‌های بین‌المللی نیز تاکید کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :