19 دی: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: محدودیت‌های اعتباری بویژه برای ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی وجود دارد و به همین دلیل در بخشی از ماموریت‌ها ارزش‌های روبنایی و نیازمند مرمت هم از اولویت خارج می‌شوند.
 عزت‌الله ضرغامی روز پنجشنبه در سفر به استان اصفهان و بازدید از بناهای تاریخی شهرستان مبارکه افزود: راهبرد وزارت میراث فرهنگی تخصیص اعتبار مرمت با اولویت بناهای در خطر است و مسأله پایداری سازه ها در اولویت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بعضی از بناهای تاریخی با مشکل ادامه حیات و پایداری مواجه هستند که بعنوان پروژه های در حال خطر تعریف شده و عملیات نجات برای آنها تعریف می شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: امیدواریم با بعضی از مواردی که در برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه شده و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق هم بعضی از راهکارهای پیشنهادی را تایید کرده است، پس از تصویب زمینه‌های مشارکت بیشتر مردم در داخل و خارج کشور فراهم شود و علاقمندان به مشارکت و مرمت و نقش آفرینی به لحاظ حقوقی و قانونی بیشتر فراهم شود.
وی ادامه داد: صندوق احیا و توسعه میراث فرهنگی ماموریت دارد که این بناها را برای مرمت در اختیار متقاضیان قرار دهد و فرایندی تعریف شده که پس از مرمت به مدت مشخصی می‌توانند در چارچوب راهبردی که توسط وزارتخانه تعریف می‌شود، بهره‌برداری کنند.
ضرغامی با بیان اینکه بعضی مواقع تصور بر این است است که این بناها واگذار می‌شود، خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی متعلق به مردم است و به هیچ وجه قابل واگذاری نیست اما مدت مشخصی پس از مرمت برای کارهای مورد نیاز مردم، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: امیدواریم با مشارکت مردم و بخش خصوصی روند مرمت و حفظ و نگهداری بناهای تاریخی تسریع شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مسأله فرونشست در مورد آثار تاریخی و باستانی اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به بررسی پایه های پل خواجو و سی و سه پل اصفهان افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه دارد که در صورت جدی شدن این مسأله در بعضی از موقعیت های میراث فرهنگی بتوانیم اقدامات پیشگیری را برای حفظ و پایداری بناهای تاریخی انجام دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :