19 دی: کشف گونه بسیار جهش یافته ویروس بیماری کرونا با نام علمی BA.۲.۸۶ که به «پیرولا» مشهور شده، بار دیگر زنگ خطر بیماری کرونا را به صدا درآورده است.
به گزارش تارنمای خبری ناین نیوز، در ماه مارس کاخ سفید بی سر و صدا از حدود ۱۲ کارشناس ویروس کووید-۱۹ که تکامل این ویروس را دنبال می‌کنند خواست تا نظر خود را در مورد احتمال ظهور یک گونه بسیار جهش یافته که باعث بیماری کرونا می‌شود ارائه کنند؛ آیا دوره جدیدی از بیماری کرونا با کشف گونه جدید و بسیار جهش یافته ویروس این بیماری در راه است؟
دانشمندان برای درک نوع جدید ویروس کووید-۱۹ بسیار جهش یافته‌ای که تا به حال در چهار کشور مشاهده شده است، رقابت خود را آغاز کرده‌اند.
یک نوع جدید بسیار جهش یافته از ویروس بیماری کرونا کشورها را در حالت آماده‌باش قرار داده است و دانشمندان در تلاش برای درک میزان گسترش آن و میزان دفاع ایمنی ما در برابر آن هستند.
به گفته دکتر جسی بلوم از مرکز سرطان فِرِد هاچینسون در سیاتل، نوع جدید ویروس کرونا که BA.۲.۸۶ نامیده می‌شود و به همین زودی به گونه «پیرولا» مشهور شده است، بیش از ۳۰ تغییر اسید آمینه در پروتئین اسپایک خود در مقایسه با نسل قبلی خود به نام اومیکرون BA.۲ دارد.
بلوم در وب‌سایت آزمایشگاه خود نوشت: این مقدار زیاد جهش یافتگی از یک نسل تا نسل بعدی باعث می‌شود که با یک جهش تکاملی مواجه باشیم که از نظر اندازه با آن چیزی که در ابتدا باعث پیدایش اومیکرون شد، قابل مقایسه است.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز پنجشنبه BA.۲.۸۶ (پیرولا) را به عنوان گونه‌ای تحت نظارت تعیین کرد، گونه تحت نظارت از نظر این سازمان، گونه‌ای است که باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا نسبت به واکسن‌ها یا درمان‌های موجود مقاوم است.
تا به حال تنها ۶ مورد از ابتلا به گونه BA.۲.۸۶ (پیرولا) در چهار کشور رژیم صهیونیستی، دانمارک (۳ مورد)، آمریکا و انگلیس گزارش شده است اما دانشمندان نگران هستند که تعداد مبتلایان به پیرولا بیش از این ۶ مورد باشند اما به دلیل کاهش نظارت جهانی هنوز کشف نشده‌اند.
مورتن راسموسن محقق ارشد در موسسه سرم استاتنس دانمارک در بیانیه‌ای خبری در مورد کرونا، گفت: غیرعادی است که کرونا تا این حد تغییر کرده و ۳۰ جهش جدید ایجاد کند. آخرین باری که شاهد چنین تغییر بزرگی بودیم زمانی بود که گونه اومیکرون ظاهر شد.
به گفته این موسسه، ۳ مورد کشف شده در دانمارک مربوط به افرادی در مناطق مختلف این کشور است که به نظر نمی‌رسد با یکدیگر تماس داشته‌اند.
دکتر مندی کوهن مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده روز جمعه با خاطرنشان کردن این نکته که گونه جدید ویروس بیماری کرونا نباید دلیلی برای صدور هشدار باشد، افزود: کشف گونه جدید ویروس بیماری کرونا (پیرولا) تائیدکننده این است که که مکانیسم‌های تشخیص مورد استفاده ما درست کار می‌کنند.
وی در گفت وگو با سی ان ان با اشاره به اینکه در حال حاضر ما بیش از هر زمان دیگری برای شناسایی و واکنش به تغییرات و جهش‌های ویروس کووید-۱۹ آماده‌ایم، تاکید کرد: ما در حال ردیابی این گونه جدید هستیم. پیرولا جهش‌هایی دارد که آن را از سایر گونه‌های رایج ویروس کووید-۱۹ متمایز می‌کند.
آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) نیز روز جمعه در ارزیابی تهدید این گونه جدید و جهش یافته از ویروس کووید-۱۹ گفت: این واقعیت که موارد ابتلا به پیرولا در چهار کشور مختلف در افرادی بدون سابقه جدید رفتن به سفر وجود دارد، ثابت می‌کند که انتقال گونه پیرولا در سطح جهانی به وقوع پیوسته است.
آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا در ارزیابی خود با اشاره به اینکه موارد ابتلایی که پیدا شده‌اند بسیار شبیه به یکدیگر هستند که ممکن است نشان‌دهنده این باشد که گونه جدید جهش یافته پیرولا ظهور کرده و به سرعت در حال گسترش است، تاکید کرد: اما تا زمانی که موارد ابتلای بیشتری در دسترس قرار نگیرد این ارزیابی قابل اعتماد نیست.
محققان دانشگاه میشیگان، آزمایشگاهی که گونه پیرولا را در ایالات متحده پیدا کردند هیچ اطلاعاتی در مورد بیماری که این ویروس در بدن او یافت شده ارائه نکردند و گفتند که این مورد توسط اداره بهداشت ایالت میشیگان در حال بررسی است.
  • نویسنده :
  • منبع :