19 دی: رئیس ستاد مرکزی اربعین از سفر فردای وزیر کشور به عراق خبر داد و گفت: کاپوتاژ و تردد خودروهای ایرانی در عراق از ابتدای ماه صفر - ۲۷ مرداد - ممنوع شده است.
سید مجید میراحمدی روز دوشنبه در یکصد و هفدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین درباره اجرای طرح از حسینیه تا بغداد، گفت: ابلاغ شده که ۵۰ دستگاه اتوبوس برای این طرح پیش‌بینی شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: کاپوتاژ خودرو از ابتدای ماه صفر ممنوع شده است. البته این مساله ما نیست و طرف عراقی اجازه نمی‌دهد که این اتفاق بیفتد. این در صورتی است که وزیر کشور بسیار مایل بود امکان کاپوتاژ وجود داشته باشد.
کاپوتاژ به معنای حمل‌ونقل کالا یا مسافر از گمرک یک کشور به گمرک کشور دیگر است.
وی دلایل عراق را برای ممنوعیت کاپوتاژ، موجه عنوان کرد و گفت: ظرفیت راه‌های عراق امکان چنین چیزی را به ما نمی‌دهد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین از سفر احمد وحیدی وزیر کشور به عراق خبر داد و گفت: این سفر فردا (۳۱ مردادماه) به دعوت وزیر کشور عراق انجام می‌شود.
میراحمدی درخصوص دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: جلسه در دو بخش تحلیل از خانواده شهدا و گزارشگری از استانداران و کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین برگزار شد. 
وی اضافه کرد: از جمله مباحث مطرح شده در جلسه درباره مشکلات سامانه‌های سماح و تهیه بلیط قطار و هواپیما بود. 
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه با وجود تأکیدات ستاد اربعین برای تمهیدات لازم جهت عدم ایجاد اختلال در سامانه سماح این سامانه دچار مشکل شد، گفت: نماینده سازمان حج و زیارت در این جلسه اعلام کرد مشکل ظرف امروز و فردا برطرف می‌شود. 
میراحمدی گفت: در برخی از استان‌ها افزایش قیمت بلیط اتوبوس را شاهد بودیم که وزیر کشور بر فروش بلیط‌ها به قیمت مصوب تأکید کرد. 
وی درباره قیمت هواپیما گفت: مقرر شد سازمان هواپیمایی کشوری، تیمی برای نظارت بر قیمت‌ها تشکیل دهد. 
میراحمدی درباره کاپوتاژ خودرو گفت: ما اصرار داشتیم خودروهای شخصی بتوانند وارد عراق شوند. اما به دلیل مشکلات زیرساختی جاده‌ای عراق، این امکان فراهم نشد. فقط خودروهای عراقی که در ایران حضور دارند، می‌توانند از مرزها عبور کنند. 
وی درخصوص راه‌اندازی استودیو اربعین در وزارت کشور گفت،: با توجه به تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر اطلاع‌رسانی واحد به زائران اربعین، این استودیو در وزارت کشور راه‌اندازی شد.
وزیر کشور در این جلسه بار دیگر بر ابلاغیه رئیس جمهور مبنی بر مردمی سازی اربعین، تصریح کرد: ظهور و بروز این مساله هرچه مردمی باشد، بهتر است.
احمد وحیدی همچنین بر توسعه سایبان‌ها و کولرهای مستقر در مرز تأکید کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :