19 دی: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به جزیره مائویی سفر کرد تا از نزدیک شاهد ویرانی ناشی از آتش‌سوزی مهیب بیش از یک هفته پیش در این جزیره باشد.
به گزارش سی‌ان‌ان، سفر روز دوشنبه بایدن را به صحنه مرگبارترین آتش‌سوزی جنگلی آمریکا در بیش از ۱۰۰ سال گذشته برده است.
به گفته ریچارد بیسن شهردار مائویی، از آنجا که هنوز حدود ۸۵۰ نفر همچنان مفقود هستند انتظار می‌رود که تعداد تلفات که در حال حاضر حداقل ۱۱۴ نفر است، افزایش سرسام‌آوری پیدا کند.
بایدن قصد دارد در سفر خود با مقامات ایالتی، امدادگران اورژانس و بازماندگان صحبت کند. جیل بایدن همسر رئیس جمهور آمریکا نیز در این سفر وی را همراهی می‌کند.
به نوشته سی‌ان‌ان، واکنش اولیه بایدن به فاجعه جزیره مائویی انتقادهای زیادی را از سوی ساکنان این جزیره و منتقدان سیاسی رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشت چرا که بین اولین اظهارات بایدن در مورد آتش‌سوزی مائویی تا زمانی که وی به طور جدی به این فاجعه پرداخت، ۵ روز سکوت کامل وجود دارد.
برخی از ساکنان این جزیره که در روزهای اولیه آتش‌سوزی شاهد بودند که فقط از قایق‌ها و خودروهای محلی برای کمک‌رسانی استفاده شد، سرعت واکنش دولت بایدن به این فاجعه بزرگ را زیر سوال برده‌اند.
به گزارش ایرنا، پس از آنکه آتش‌سوزی یک هزار ساختمان را در جزیره مائویی به آتش کشید و هزاران نفر را در بدترین فاجعه طبیعی در تاریخ ایالت هاوانای آمریکا بی‌خانمان کرد، مشخص نیست که آیا برخی از ساکنان قبل از اینکه آتش خانه‌هایشان را فرا بگیرد، هشداری دریافت کرده‌اند یا خیر.
جزیره مائویی دارای آژیرهای اضطراری است که برای هشدار در مورد بلایای طبیعی و سایر تهدیدات در نظر گرفته شده است اما به نظر نمی‌رسد که این آژیرها در هنگام وقوع آتش‌سوزی در این جزیره به صدا درآمده باشند.
مقامات مائویی هنوز تصویر دقیقی از اینکه دقیقاً در رابطه با این آتش‌سوزی چه هشدارها و اعلان‌هایی به ساکنان این جزیره ارسال شده و اینکه آیا از طریق پیام متنی، ایمیل یا تماس‌های تلفنی انجام شده است، ارائه نکرده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :