19 دی: گزارش شبکه ای‌بی‌سی ابعاد تازه‌ای را از سهل‌انگاری دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا در نگهداری اسناد محرمانه مربوط به ایران فاش کرد.
روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست درباره اتهاماتی که در زمینه سوء نگهداری از اسناد محرمانه علیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا مطرح است، در گزارشی نوشت: مارک مدوز، رییس پیشین دفتر ریاست جمهوری آمریکا در پیش‌نویس کتاب خاطراتش نوشت که ترامپ، رییس پیشین او در گفت‌وگویی با یک زندگی‌نامه نویس ناشناس، اسناد فوق محرمانه مربوط به برنامه‌ای برای جنگ علیه ایران را روی کاناپه‌ای در اقامتگاه گلفش در ایالت نیوجرسی رها کرده بود.
این روزنامه با استناد به اطلاعاتی که شبکه ای‌بی‌سی آمریکا به تازگی در این باره منتشر کرده است، نوشت: مدوز به دادستانی گفت که از طریق این نویسنده  و یک ناشر از این موضوع مطلع شده بود اما این موضوعی به نوعی در نسخه آخر کتاب او که می‌تواند برای ترامپ «دردسرساز» باشد، تلطیف شد.
 در نسخه پیش‌نویس این کتاب آمده است: «روی کاناپه مقابل میز(ترامپ)، گزارشی چهارصفحه‌ای قرار دارد که توسط خود(ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش) تایپ شده است. برنامه ژنرال برای حمله به ایران را نشان می‌دهد، چیزی که در مدت ریاست جمهوری ترامپ بارها از او درخواست کرده بود.»
ترامپ که به نشان دادن اسناد محرمانه به افراد زیردست متهم شده است، پیش‌تر نیز به سوء نگهداری چندین سند که هنگام خروجش از کاخ سفید با خود برده بود و به مقابله با اقدامات رسمی برای بازپس‌گیری‌ آن‌ها متهم شده بود.
ظاهرا، ترامپ برنامه جنگ علیه ایران را با خود به نیوجرسی برده و آن را طی گفت‌وگویی که برای کتاب «رئیسِ رئیس» مدوز در تابستان ۲۰۲۱ انجام شد، به طور ناگهانی به افراد دیگری نشان داده بود.
در ادامه این گزارش آمده است، با در نظر گرفتن این موضوع که بر آتش جدال میان ترامپ و میلی دمیده بود، گفته می‌شود که رییس جمهور پیشین آمریکا با گفتن این که این سند نشان می‌داد میلی یک جنگ‌طلب است، در حال لاف زنی به معاونانش بوده است.
ترامپ اقرار کرد که این سند محرمانه بود و نباید آن را نشان دهد. این با ادعاهای تکراری او مبنی بر فاش کردن تمامی اسناد محرمانه، مغایرت داشت.
طبق یک فایل صوتی مربوط به تابستان ۲۰۲۱ که از ترامپ منتشر شده بود و در آن صدای جابه‌جا کردن اسناد و مدارک به گوش می‌رسد، او می‌گوید: «این سند فوق محرمانه است. سری است. اطلاعات محرمانه است. ببینید، این را ببینید؛ کار ارتش بوده و به من داده شده. من به عنوان رییس جمهور می‌توانستم آن را فاش کنم اما الان نمی‌توانم.»
این موضوع غیرمنتظره نشان می‌دهد که ترامپ حتی بیش از چیزی که پیشتر تصور می‌شد، درباره این برنامه سری بی‌دقت بوده است، موضوعی که می‌توانست حائز اهمیتی غیرقابل وصف برای دشمنان ژئوپولیتیکی آمریکا یا متحدان رقیب ایران مانند اسراییل و به ویژه عربستان سعودی باشد.
مدوز به دادستانی گفت که ترامپ هیچ گاه به او نگفته بود تعداد زیادی از اسناد محرمانه را فاش کرده است.
به نقش مدوز در پرونده‌های متعددی که علیه ترامپ وجود دارد، اشاره‌اش نشده است. اتهامی علیه او در زمینه پرونده اسناد عمارت مار-ئه-لاگو و پرونده ۶ ژانویه مطرح نیست که مربوط به نقض نظام انتخاباتی آمریکا از سوی ترامپ و تیم حقوقی او است.
  • نویسنده :
  • منبع :