19 دی: کمیته حفاظت از خبرنگاران در بیانیه‌ای خواستار آزادی «فوری و بدون شرط» عکاس ایرانی توسط طالبان و متوقف کردن سرکوب رسانه‌ها و مطبوعات از سوی این گروه‌ شد.
پایگاه خبری اردوپوینت نوشت، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، یک نهاد حقوق بشری مستقر در آمریکا در بیانیه‌ای از مقامات طالبان خواستار آزادی «فوری و بدون‌شرط» محمد حسین ولایتی، عکاس خبری ایرانی و متوقف کردن آزار و اذیت اعضای جامعه رسانه‌ها و مطبوعات شد.
بیه لیه ایی، هماهنگ‌کننده‌ برنامه‌های این کمیته در کوالالامپور در بیانیه‌ای در این باره گفت: «بازداشت محمدحسین ولایتی، عکاس خبری ایرانی تازه‌ترین مورد از ضربه به آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در افغانستان است، چرا که طالبان در هفته‌های اخیر اقداماتش را برای سرکوب رسانه‌ها افزایش داده است.»
او افزود: «مقامات طالبان باید فورا و بی قید و شرط ولایتی را آزاد کنند، توضیح بدهند که چرا در درجه اول او را بازداشت کرده‌اند و برای همیشه به این بازداشت‌های خودسرانه پایان دهند.»
اردوپوینت در ادامه گزارش داد که ذبیح‌الله مجاهد، به درخواست کمیته حفاظت از خبرنگاران برای ارائه توضیحاتی در این باره پاسخی نداده است.
به گفته این کمیته، طالبان در ماه جاری، حداقل پنج روزنامه‌نگار دیگر را با ادعای همکاری با رسانه‌های افغان که خارج از کشور فعالیت می‌کنند، بازداشت کرده است. مقامات طالبان همچنین فعالیت زنان را در رسانه‌ها در استان هلمند ممنوع کردند.
این کمیته در بیانیه منتشر شده‌اش آورده است: از زمان سقوط کابل در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، سرکوب رسانه‌ها توسط طالبان بدتر شده است.»
در دومین سالروز به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، کمینه حفاظت از خبرنگاران از این گروه خواست «کارزار سرسختش برای ارعاب و تهدید را متوقف کرده و به تعهداتش برای حفافظ ازت خبرنگاران در افغانستان عمل کند.»
انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران روز گذشته اعلام کرد که حسین ولایتی، عکاس ایرانی و عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران  از روز شنبه (۲۸ مرداد ماه) به دلایل نامشخصی توسط طالبان در افغانستان بازداشت شده است.
او که در دوران مرخصی کاری خود به افغانستان سفر کرده بود، پس از ۱۰ روز حضور در این کشور، شنبه صبح هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه ممنوع الخروج شده و از آن زمان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.
ولایتی از ابتدای ورود به خاک افغانستان با مراجعه به وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور حضور خود را اعلام کرده بود.
میثم مهدی پور، معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به بازداشت او نوشت: «متعاقب بازداشت فعال رسانه‌ای ایرانی در فرودگاه کابل، پیگیری‌های مقتضی جهت آزادسازی ایشان توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل آغاز و تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.»
او همچنین گفت: «امید است در سایه حسن همجواری و روابط نیک رسانه‌ای میان دو کشور ایران و افغانستان، زمینه آزادی و خروج نامبرده هر چه سریعتر فراهم گردد.»
  • نویسنده :
  • منبع :