یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «سیل مهاجرت از ایران باید جدی گرفته شود» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

همزمان با سخنان رئیس جمهور که اظهار داشت: امروز با توسعه شرکت‌های دانش بنیان در کشور زمینه برای مهاجرت معکوس پزشکان ایرانی فراهم شده است. ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که جمعی از رتبه‌های برتر کنکور امسال را در یک گردهمایی نشان می‌دهد که از تصمیمشان برای مهاجرت می‌گویند. از آنها سؤال شد که چقدر به مهاجرت فکر می‌کنند و نظر اطرافیانشان در این‌باره چیست. پاسخ‌ها حاکی از این است که اکثر این افراد با رتبه‌های عالی، برای ساختن آینده و زندگی بهتر به طور جدی به فکر مهاجرت هستند. در میان آنها معدود افرادی بودند که دوست داشتند در ایران بمانند و زندگی‌شان را بسازند؛ ولی بسیاری فقط می‌خواستند بروند.
امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، ضمن واکنش به سیل مهاجرت در میان نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور می‌گوید: «جوان امروز هیچ چشم‌انداز روشنی برای آینده ندارد و مهاجرت را اولین گزینه برای نجات خود می‌بیند. او برای بقا، پیشرفت و رشد و توسعه فردی تصمیم به مهاجرت می‌گیرد؛ زیرا احساس می‌کند در جامعه‌ای که تضمینی برای شغل و آینده‌ او وجود ندارد، نمی‌تواند نفس بکشد و مهاجرت را به مثابه یک راهِ تنفس و نجات می‌پندارد.»
او ادامه می‌دهد: «امروزه این آب و هوای نامساعد فقط منجر به فرار مغزها نمی‌شود؛ بلکه گروه سنی پایین‌تر و حتی مقاطع تحصیلی راهنمایی و ابتدایی هم سودای مهاجرت را در سر می‌پرورانند و به والدین خود اصرار می‌کنند که چنین خواسته‌ای را در اولویت قرار دهند. این حال و هوای سمی برای تمام اقشار سبب خفگی است و احساس می‌کنند که در چنین شرایطی نمی‌توانند نفس بکشند و به این فکر می‌کنند که شغل و آینده‌ای ندارند و به تبع آن از تشکیل زندگی مشترک و فرزندپروری واهمه دارند. مجموعه این عوامل است که مهاجرت را به یک راهِ تنفس و نجات تبدیل کرده است. به نحوی که در جامعه ما بیش از هفتاد درصد فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه‌ها فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند
پیش‌تر، رصدخانه مهاجرت ایران، وابسته دانشگاه صنعتی شریف، در گزارش‌هایی، درباره چند برابر شدن موج مهاجرت نخبگان و جوانان از ایران در مدتی کوتاه هشدار داده بود و «شیوه حکمرانی، وجود فساد نهادینه‌شده در کشور، دستیابی به رفاه و امنیت بیشتر، وجود تبعیض‌های حرفه‌ای و اجتماعی، کیفیت زندگی بهتر در خارج کشور، نوسان قیمت ارز، تورم و شرایط اقتصادی، شرایط تحریم و سطح حقوق و دستمزد و بی‌ثباتی اقتصادی» را دلایل اصلی این شرایط معرفی کرده بود.
  • نویسنده :
  • منبع :