19 دی: معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی موسوم به «بریکس» خبر داد.
 «محمد جمشیدی» در صفحه شخصی خود در توییتر با اعلام خبر عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس نوشت: عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.
وی این موفقیت و دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت سربلند ایران تبریک گفت.
بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ تا دوم شهریور ماه جاری در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ در حال برگزاری است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز پنجشنبه به دعوت رسمی آقای «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و برای شرکت در پانزدهمین نشست سران «بریکس» وارد این کشور شد. 
آیت‌الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس‌پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دقایقی پیش در نشست خبری مشترک با سران کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند، موافقت گروه بریکس با پیوستن ایران، آرژانتین، عربستان، مصر، امارات و اتیوپی به‌ این گروه را اعلام کرد.  
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پیشتر گفته بود که سران گروه بریکس در نهایت در مورد پذیرش اعضای جدید به توافق رسیده و سندی را تصویب کرده اند که اصول، الزامات و رویه عضویت را مشخص می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :