19 دی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ، با «سوبرامانیام جایشانکار» همتای هندی خود تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و هند با محوریت عضویت تهران در بریکس انجام شد و طرفین در این گفت‌وگو، در خصوص برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند همچنین در مورد نشست سران بریکس‌پلاس در ژوهانسبورگ و موضوعات در دستور کار این نشست مشورت و رایزنی کردند.
در این گفت‌وگوی تلفنی وضعیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس و اولویت‌های مطروحه در نشست سران این گروه در ژوهانسبورگ برای پذیرش اعضای جدید مورد بررسی قرار گرفت و امیرعبداللهیان از تلاش‌های مثبت هند در این خصوص قدردانی کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در رایزنی با وزرای امور خارجه هند، چین، آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه، بر اهمیت توجه جدی به درخواست عضویت ایران در بریکس تأکید کرد.
رئیس جمهور اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه به‌منظور شرکت در پانزدهمین نشست سران «بریکس» به میزبانی آفریقای جنوبی به ژوهانسبورگ سفر کرد. در این سفر، ایران به‌طور رسمی عضو بریکس شد.
همچنین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در خلال این نشست با رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر هند در این خصوص به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و رایزنی کرده بود.

  • نویسنده :
  • منبع :