19 دی: رییس قرارگاه اربعین در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از صدور پروانه برای حدود سه‌هزار موکب اربعین خبر داد و گفت:‌ حدود دو سوم موکب‌های اربعین در خاک عراق برپا می‌شود و موکب‌های مرزی نیز برپا شده‌اند.
مجید نامجو ـ جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ـ به ایسنا گفت: ستاد مرکزی اربعین، مسؤولیت صدور پروانه و تسهیل‌گیری موکب‌های اربعین را به ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات واگذار کرده و این ستاد تنها دستگاهی است که مجاز به صدور پروانه موکب‌هاست.
به گفته او، برای موکب‌های اربعین ۴۸۰۸ تقاضا ثبت شده و برای ۲۹۳۷ موکب پروانه صادر شده است و باقی موکب‌ها نیز درحال تکمیل اطلاعات هستند که با توجه به محدودیت زمان و بسته شدن سامانه مربوطه، بعید است موکب دیگری به این ظرفیت اضافه شود.
رییس قرارگاه اربعین در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ادامه داد:‌ این موکب‌ها، مرزهای مهران (ایلام)، شلمچه و چزابه (خوزستان)، خسروی (کرمانشاه)، باشماق (کردستان)، تمرچین (آذربایجان غربی) و ریمدان (سیستان و بلوچستان) را پوشش می‌دهند. علاوه بر این در مسیرهای پیاده‌روی زائران اربعین منتهی به مرزهای خروجی ایران و عراق نیز موکب‌هایی برپا شده و می‌شود.
به گفته نامجو، دو سوم موکب‌هایی که پروانه گرفته‌اند معمولا در خاک عراق و یک‌سوم موکب‌ها در ایران به زائران خدمات می‌دهند.
جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات افزود: تا کنون ۲۵۲۵ کامیون، اجناس و بار موکب‌ها وارد خاک عراق شده است. انتقال محموله‌های مربوط به موکب‌ها از تمام مرزهای زمینی ایران به عراق تا پانزدهم ماه صفر برابر با دهم شهریورماه ادامه دارد و از آن تاریخ به بعد، بار موکب‌ها فقط از مرز سومار امکان خروج خواهد داشت.
او همچنین درباره ظرفیت‌های جدیدی که امسال به موکب‌ها اضافه شده است گفت: در اربعین امسال قرار است در هر موکب یک راهنمای زائر مستقر شود. این راهنماها توسط سازمان حج و زیارت آموزش دیده‌اند و اطلاعات مورد نیاز زائران را در اختیارشان می‌گذارند.
نامجو اضافه کرد: در توافق و هماهنگی با هلال‌احمر نیز در هر موکب یک پزشک و پرستار مستقر می‌شوند تا درمان‌های سرپایی و اضطراری را انجام دهند. به هر حال یکی از کالاهایی که موکب‌ها هر سال از طریق مردم دریافت می‌کنند، داروها هستند که به هلال احمر تحویل داده می‌شود و هلال‌احمر نیز در هماهنگی و توافق با دولت عراق پس از دریافت مجوز، آن‌ها را به این کشور انتقال می‌دهد که بخشی از آن‌ها در اختیار این پزشکان قرار داده می‌شود تا مورد استفاده زائران اربعین قرار گیرد.
او اضافه کرد: اگر زائری بدحال بود این پزشکان و پرستاران آن‌ها را به قرارگاه‌هایی که هلال‌احمر در مسیر نجف تا کربلا برپا کرده است، هدایت می‌کنند.
جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات درباره انجام نیازسنجی برای تعیین کالاهای ضروری و مورد نیاز موکب‌ها، توضیح داد: این ستاد درباره شکل ثبت‌نام و حمل بار موکب‌ها و این‌که محموله‌های کدام استان از کدام مرز باید خارج شود و هماهنگی با گمرک و طرف عراقی را انجام می‌دهد و به نوعی تسهیل‌گر امور موکب‌هاست و دخالتی در میزان و نوع کالاهای خدماتی موکب‌ها ندارد و خدمات‌دهندگان باید این نیازسنجی را انجام دهند. اقلام مورد نیاز موکب‌ها هم معمولا از سوی خیرین، به صورت نذری و اهدایی گردآوری می‌شود و ما درباره آن مداخله‌ای نداریم.
ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات پیش‌تر به موکب‌ها اعلام کرده بود خدمات اسکان و تغذیه اربعین را از دهم صفر (۵ شهریورماه) آغاز کنند و تا بیست و سوم ماه صفر (۱۸ شهریور) ادامه دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :