19 دی: معاون وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد، همکاری‌های نظامی تهران و مسکو ادامه خواهد داشت و تسلیم هیچ فشاری نخواهد شد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریا نووستی به برخی گزارش‌های ادعایی رسانه‌ها مبنی بر این که واشنگتن با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس خود درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین از تهران خواسته است تا فروش این هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو را متوقف کند، واکنش نشان داد.
بنابر گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف در پاسخ به سوالی درباره این گزارشات تاکید کرد همکاری نظامی ایران و روسیه تسلیم فشارهای ژئوپلیتیکی نخواهد شد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: هیچ تغییری در این زمینه وجود نخواهد داشت و همکاری با ایران ادامه دارد. ما کشورهایی مستقل هستیم و تسلیم دیکته‌های آمریکا نمی‌شویم.
به گزارش ایسنا، روزنامه فایننشال تایمز به تازگی با تکرار ادعای اوکراین و متحدان غربی آن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپادهای جنگی به آن، ادعایی که قویاً از سوی تهران و مسکو رد شده است، مدعی شد که آمریکا به عنوان بخشی از یک تفاهم گسترده‌تر و غیر مکتوب با ایران در جهت تنش‌زدایی، در حال اصرار به ایران است که فروش پهپادها و قطعات آن به روسیه را متوقف کند.
این در حالی است که ایران موضوع فروش پهپادها به روسیه را بی‌ارتباط به جنگ اوکراین و در چارچوب روابط دفاعی تهران-مسکو عنوان و تاکید کرده است که ایران تنها تعداد محدودی پهپاد ماه‌ها پیش از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. مسکو نیز تاکید کرده است که در جنگ اوکراین، برخلاف کی‌یف که از تسلیحات آمریکا و دیگر متحدانش استفاده می‌کند،‌ پهپادهای ساخت صنایع داخل را به کار می‌گیرد و روسیه هیچ احتیاجی به تسلیحات خارجی ندارد.
فایننشال تایمز ادعای گفت‌وگوی تهران و واشنگتن درباره این موضوع را با استناد به اظهارات یک مقام رسمی ایرانی که خواست نامش فاش نشود و دیگر افرادی که در جریان این مذاکرات‌ بوده‌اند، مطرح کرد.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز اخیراً در سفر به آفریقای جنوبی در واکنش به این ادعاها گفت: ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین برای تداوم جنگ نبوده و نیستیم. جنگ را راه حل نمی‌دانیم و معتقد هستیم که همه طرف‌ها باید برای رسیدن به راه‌حل سیاسی تلاش کنند. اتهام بی‌اساس کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین کاملا نادرست است.
وی افزود: من در این باره بارها با همکارم، وزیر امور خارجه اوکراین گفت‌وگو کرده‌ام. حتی توافق کردیم که نظامیان دو کشور دیداری با یکدیگر داشته باشند. هدف ما از این دیدار به دست آوردن اسناد ادعایی اوکراین و برخی کشورهای غربی برای کاربرد پهپاد ایرانی در اوکراین بود. هیات اوکراینی و هیات ایرانی در سطح نظامی، حدود هفت ماه پیش در کشور عمان باهم گفت‌وگو کردند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: هیچ مدرک معتبری به هیات نظامی ایران از سوی هیات نظامی اوکراین ارائه نشد. ما از طرف اوکراینی خواستیم اسناد معتبر خود را در این رابطه ارائه دهند. ضمن این که مقامات روسیه به ما اطمینان داده‌اند که در چارچوب همکاری‌های موجود و قدیمی بین تهران و مسکو، هیچ گاه از تجهیزات ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده نکرده و نخواهند کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :