19 دی: معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سویه جدید کرونا هنوز به ایران نرسیده و رصد روزانه بیماری در کشور انجام می‌شود، در عین حال از برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت ورود دو واکسن جدید به برنامه ایمن‌سازی کشور تا پایان امسال خبر داد.
دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی»، گفت: بهداشت و درمان همیشه به عنوان مکمل کنار یکدیگر هستند؛ در حوزه بهداشت دو موضوع بسیار مهم را دنبال کردیم که شامل اجرای برنامه جمعیت و برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع بود. امیدواریم در حوزه بهداشت بتوانیم با اجرای خوب برنامه سلامت خانواده بسیاری از برنامه‌ها را طراحی کنیم.
وی افزود: طی پارسال و امسال روند کرونا تحت کنترل بهتری درآمد ولی تبعات آن تازه آغاز شده است و بخش اداره بیماری‌های واگیر و غیر واگیر به آن پرداخته‌اند تا به تاب آوری نظام سلامت بپردازیم. ساختارهای نظام ارائه خدمات سلامت درگیر کرونا شدند ولی این کار در کنار اجرای سایر برنامه‌ها پیش رفت. اگر به کرونا نگاه کنیم به طور کلی ارائه خدمات تحت تاثیر قرار گرفت اما تلاش شد تا خدمات کامل ارائه شود و عاملی که بیماری هم بر زمین نماند، به علت خدمات بهداشت و نظام بهداشت بود که نظام درمان را سرپا نگه داشت.  
او تاکید کرد: در مورد راهپیمایی اربعین اگر اندکی تعلل کنیم ممکن است مشکلات بیمارستانی پیش آید، اما از تجارب کووید۱۹ استفاده می‌کنیم تا خدمت دهی مختل نشده و حتی تاب آوری آن افزایش یابد. برخی بیماری‌ها مانند سل و... به شکل اندمیک دیده می‌شود که حتی علائم مشترک با کرونا دارند و حالا با گذر از فاز شدید کرونا هنوز نسبت به بسیاری از کشورها آمار و وضعیت بسیار خوبی داریم. الان بعد از کرونا برای حفظ دستاوردهای چندین ساله باید رصد دقیق بیماری‌ها را دنبال کنیم. یا در مثالی دیگر در مورد بیماری وبا با توجه به رفت‌و آمدهای شرقی و غربی بروز وبا بدیهی است و باید مراقبت‌ها افزایش یابد.
فرشیدی ادامه داد: برای افزایش تاب آوری، گسترش زیرساخت فضای فیزیکی پیگیری شد تا حدود ۴۰۰۰ امکنه بهداشتی ساخته شود و در کنار آن بازسازی سایر اماکن هم دنبال شد. در هفته دولت نیز بیش از ۵۵۲ مکان بهداشتی تجهیز شده و افتتاح می‌شود و تا دهه فجر نیز ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی تحویل داده می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای سواد سلامت و خود مراقبتی، بیان کرد: اگر این کار به خوبی انجام شود از سال آینده می‌توان وارد فاز آمادگی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر هم شویم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: در بحث برنامه سلامت خانواده از اردیبهشت امسال ۵۹ شهر در سطح کشور با هدف اجرای نظام ارجاع و طرح سلامت خانواده وارد فاز اجرایی شدند که اخیرا ۳۲ شهرستان دیگر هم به آن اضافه شدند و به طور کلی ۹۱ شهر در کشور وارد فاز اجرایی طرح سلامت خانواده شدند و از طرفی تمام شهرهای بالاتر از ۲۰ هزارنفر در سه استان کرمان، کرمانشاه و کردستان کاملا زیر بار اجرای طرح سلامت خانواده رفتند.
وی افزود: طرح سلامت‌بخش را نیز که قرار است اگر بیمار از طریق نظام ارجاع به سطح بیمارستانی رسید رایگان درمان شود که در سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرایی شده است و دانشگاه علوم پزشکی زابل و جیرفت هم اخیرا به طرح اضافه شدند. برای این طرح باید مشوق‌هایی برای مردم و پزشکان در نظر گرفته شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: برای بیماری‌های غیرواگیر که عمدتا شایع‌ترین علل مرگ و میر را تشکیل داده‌اند نیز یک برنامه‌ریزی گسترده داریم که از ماه های آخر سال جاری مقدمات برنامه را آماده کنیم که با اجرای طرح سلامت خانواده اجرایی خواهد شد. مردم باید در محلات دسترسی فیزیکی آسانی به خدمات بهداشتی داشته باشند تا غربالگری بیماری‌های غیرواگیر انجام شود و افراد در زمینه تغذیه صحیح، فعالیت فیزیکی و... آموزش ببینند. به عنوان مثال قند مصرفی روزانه ما نسبت به میانگین جهانی بالا است و تحرک می‌تواند این مشکل را برطرف کند. با ۱۷ هزار و ۹۰۰ خانه بهداشت دسترسی خوبی به جمعیت داریم و باید به بیماری‌های غیرواگیر بپردازیم. باید عادت کنیم که سبک زندگی سالم را دنبال کنیم.
او تاکید کرد: در بررسی بیماری‌های غیرواگیر، بحث سلامت روان اهمیت ویژه خواهد یافت تا در تمام مراکز کارشناس سلامت روان هم داشته باشیم و انتظار داریم تا پایان امسال مراکز کاهش آسیب در سطح شهرها را افزایش دهیم.
فرشیدی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت بروز سرطان در کشور نیز بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما در سال ۱۴۰۳ پرداختن به بیماری‌های غیرواگیر است. الان کشورهای جهان درگیر بیماری‌های غیرواگیر هستند و غربالگری برخی از این سرطان‌های شایع و قابل پیشگیری مانند سرطان پستان، سرطان روده و سرطان دهانه رحم در برنامه‌های غربالگری ما قرار گرفت. در دنیا بروز سرطان‌ها رو به افزایش است که دلایل مختلفی از جمله استرس، تغذیه، عدم تحرک و ژنتیک در آن نقش دارد. بخش مهمی از کنترل سرطان در پیشگیری و آگاهی است. سرطان‌ها علائم اولیه دارند که باید مردم آنها را بشناسند تا در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند.
وی افزود: در مورد مالیات بر دخانیات متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، ولی سال ۱۴۰۲ وضعیت اندکی بهتر شد. علی‌رغم همه این مشکلات البته در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و مصرف دخانیات در منطقه امرو وضعیت مناسبی داریم. البته سازمان‌های موثر بر تولید و فروش دخانیات گروه هدف خود را افرادی که مصرف کننده نیستند، قرار می‌دهند و باید به این موضوع ورود کرد؛ الان در دنیا پیکان تبلیغ دخانیات به سمت زنان و جوانان است و باید مراقبت کنیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در میان کشورهای دنیا در حوزه خودکشی آمار پایینی دارد، تصریح کرد: البته حتی هر یک مورد هم باید کنترل و بررسی شود و کار آسیب‌شناسی انجام دهیم و افق دور را ببینیم. سلامت روان موضوع بسیار مهمی است.
وی درباره آخرین وضعیت کرونا، بیان کرد: در مدت اخیر وضعیت پایداری داشتیم اما همه کشورها به دنبال بررسی سویه‌های جدید هستند. رصد روزانه کرونا را همچنان انجام می‌دهیم ولی سویه جدید کرونا هنوز به ایران نرسیده است. البته کرونا تمام نشده است و باید همچنان مراقبت کنیم. تاکید می‌کنم با توجه به افزایش بیماری‌های تنفسی در مجامع شلوغ همچنان ماسک استفاده کنیم. توصیه می‌کنم کسانی که دزهای سوم یا چهارم واکسن کرونا را تزریق نکردند، اگر از واکسن قبلی‌شان یکسال گذشته است، حتما واکسن تزریق کنند. در مورد واکسن آنفلوآنزا هم پیش‌بینی می‌کنیم کار تزریق این واکسن را هم از اواخر شهریور ماه آغاز کنیم.
فرشیدی ادامه داد: مردم باید بدانند می‌توانند بسیاری از خدمات را به شکل رایگان ذیل نظام شبکه بهداشتی دریافت کنند تا از بیماری‌های سخت در سالیان بعد جلوگیری کنند.
وی افزود: در کمیته ایمن‌سازی پیشنهاد دادیم که دو واکسن جدید پنوموکوک و روتاویروس ان‌شاءالله تا پایان سال وارد برنامه کشوری شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در پیاده‌روی اربعین، گفت: توصیه می‌کنیم حتما یک نفر از هر کاروان آموزش کافی ببیند و تا حد امکان از پیاده‌روی در طول روز خودداری کنند. بسیاری از مسائل برای زائران در بازگشت به کشور است که باید رعایت شود.
وی همچنین در توضیح اقدامات انجام شده در حوزه جمعیت گفت: در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار مفیدی برای جوانی جمعیت انجام شد و اتفاق امیدوار کننده‌ای در آمار و ارقام باروری دیدیم و شیب نزولی کاهشی شد. کار در این بخش بسیار بزرگ است و باید ریشه‌ای به آن نگاه شود. حدود ۳ میلیون زوج نابارور داریم که باید از آنها حمایت کنیم و اقدامات تشویقی هم انجام شود و در عین حال از سقط‌ها جلوگیری کنیم.
وی افزود: بحث سقط‌ها موضوع پیچیده‌ای است که بخشی از آن قانونی است؛ اما سقط‌هایی که امکان پیشگیری از آن وجود دارد باید بررسی شود و آمار دقیقی ندارد و در این بین باید بر موضوع مشاوره تاکید شود تا مادر از خطرات سقط آگاه شود.
فرشیدی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت بروز مالاریا در کشور، بیان کرد: امسال در سطح کشور روند نسبت به سال قبل افزایشی است. ما در برنامه حذف مالاریا هستیم و ۴ سال است که انتقال محلی بیماری نداشتیم و عمده موارد وارده از سایر کشورها بوده‌اند. البته اقدامات کنترلی بر افراد و سربازان در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود و همین سبب شد ۴۰۰۰ مورد مالاریا در شهرهای مختلف پیدا کردیم و این افتخار نظام شبکه بهداشتی است.
  • نویسنده :
  • منبع :