یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «بازتاب عضویت ایران در بریکس» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

الحاق ایران به کشورهای عضو بریکس بازتاب مختلفی در محافل سیاسی و رسانه‌ای داشت که نشان دهنده اهمیت عضویت ایران در این گروه است.
امام جمعه اردبیل درباره این عضویت گفت: بعضی از فعالان سیاسی و هم‌چنین خارج نشین‌ها این اتفاق مهم اقتصادی را کم اهمیت نشان می‌دهند در حالی که هیچ کارشناس اقتصادی تردیدی در اهمیت بزرگ این اتفاق اقتصادی ندارد نیم نگاهی به ظرفیت گروه بریکس نشان می‌دهد که این گروه قدرت کامل برای ایجاد تحولات بزرگ اقتصادی در دنیا را دارد و در آینده نقش اصلی اقتصادی را به دست خواهد گرفت.
آیت الله عاملی در عین حال اضافه کرد: الحاق به پیمان شانگهای و بریکس ظرفیت بزرگی برای بازسازی اقتصادی ایران است اما معماری اقتصاد ایران احتیاج به دو رکن دارد اول مدیریت علمی و دوم خلاص شدن از حلقه تحریم و فشار آمریکا و اروپا.
همتی رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی هم تصریح کرد: حضور در بریکس قطعاً می‌تواند مفید باشد ولی توجه شود مشکل توسعه کشور ما عمدتاً از شیوه نامناسب حکمرانی و نیز نتیجه تداوم تحریم‌هاست. قبلاً هم توضیح دادم لازمه تداوم و تقویت سیاست کاهش تکیه بر دلار در قالب این‌گونه پیمان‌ها، تقویت ارزش پول ملی است و این امر بدون یک سیاست مالی و پولی مناسب و هماهنگ و برنامه کنترل نوسانات اقتصادی و تقویت ثبات اقتصاد و مهار تورم ممکن نیست.
همتی عنوان کرد: همکاری در چارچوب بریکس و نظایر آنها اقدامی است که در میان مدت و بلندمدت می‌تواند نتایج مثبت تجاری و اقتصادی برای ما داشته باشد، اما توجه شود که نیازهای ارزی، تجاری و سرمایه‌ای ایران بیشتر کوتاه‌مدت است. رقابت با قدرت‌های اقتصادی منطقه نظیر ترکیه و عربستان یک امر جدی است
احمد زیدآبادی، هم نوشت: اینکه محفل کیهان و نیروهای همسویش از عضویت ایران در «بریکس» اظهار شوق و شادی کرده‌اند، برای ما هم جای خوشحالی دارد.: تا باشد از این نوع شوق و شادی‌ها! از تشویق حوثی‌ها به حملۀ موشکی به دوبی و ابوظبی و ریاض تا رسیدن به ذوق‌زدگی برای پیوستن به یک گروه بین‌المللی، واقعاً راه کوتاهی نیست.
امیدوارم روزی که جمهوری اسلامی بنا به اصرار و درخواست و پادرمیانی همین گروه بریکس، برجام یا صورتی از برجام را امضاء کرد، محفل کیهان باز هم به همین اندازه شور و اشتیاق از خود نشان دهد! حالا اگر دلش خواست می‌تواند آن را هم «شلیک به تحریم‌های آمریکا» و یا اصلاً «مفتضح کردن آمریکا» بنامد! برای ما حالش مهم است وگرنه قالش به خودش مربوط است!


  • نویسنده :
  • منبع :