19 دی: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که معاون گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی روز پنجم شهریور ماه پس از رونمایی از «رادیونوکلئید سزیم-۱۳۷» در جمع خبرنگاران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در پاسخ به سؤالی درباره مکان‌های باقیمانده و گزارشی که از گروسی در نشست آتی خواهیم داشت، عنوان کرد: مذاکرات با آژانس نیست. موضوع ما تعاملات با آژانس است که در چارچوب پادمان و ان. پ. تی انجام می‌شود. از چهار مکانی که مطرح بود، دو مکان باقیمانده است که با تعاملاتی که با آژانس داریم، امیدواریم حل شود.

وی افزود: غنی سازی طبق برنامه اقدام راهبردی در چارچوب تدابیر کلی نظام انجام می‌شود. 

وی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: معاون گروسی قرار است به تهران سفر کند. من هم در نشست عمومی آژانس در وین شرکت خواهم کرد و با گروسی دیدار می‌کنم. 

اسلامی در خصوص وضعیت بازطراحی راکتور خنداب (اراک) اظهار داشت: با بازطراحی که انجام شد فرض آن بازطراحی این بوده که بتواند نیاز‌های کشور را پاسخ دهد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: برای پرتودهی همه سازوکار‌ها را فراهم کردیم. با پرتودهی محصولات کشاورزی ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند. 

اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره آمادگی ایران برای کمک به عربستان به منظور احداث نیروگاه هسته‌ای، گفت: ما آمادگی همکاری داشتیم و در گذشته همکاری در خصوص رادیودارو بوده است. با برقراری روابط سیاسی حتما اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. 

وی درباره مناسبات ایران در منطقه و تاثیر آن بر مناقشات هسته‌ای اظهار داشت: هر چقدر روابط گسترش یابد اثر دارد. آنچه رخ داد و فضایی که از سال گذشته ایجاد شد بتوانیم تثبیت و ارتقا دهیم تاثیرات خود را خواهد داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :