19 دی: رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و ۳ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور گزارش شده است.
محمد رضا شیرزادی افزود: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که در سال ۱۳۸۷ در کشور تشخیص داده شد البته این بیماری از سال‌های دورتر نیز وجود داشت و از طریق ذبح دام، قطعه قطعه کردن لاشه دام، تماس با خون تازه حیوانات مبتلا و گزش کنه از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال به انسان محسوب می‌شد. او اظهار داشت: احتمال انتقال تب کریمه کنگو در افراد در هنگام ذبح یا پس از ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد و ورود ویروس این بیماری به بدن در کمتر از ۲ هفته، سه تا پنج روز شایع است به همین دلیل ضرورت دارد با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، ذبح دام در کشتارگاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود.
شیرزادی تصریح کرد: این بیماری با تب ناگهانی شروع می‌شود و سردرد و بدن درد از دیگر علایم آن است و سپس فرد دچار خونریزی از بینی و ادرار و زیر پوستی می‌شود و حتی خونریزی گوارشی نیز ممکن است در بیمار ایجاد شود.
به گفته رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند باید اصول بهداشتی را در ذبح دام رعایت کنند و پزشکان نیز بر این امر آگاه باشند که اگر بیماری با علایم بدن درد و سردرد مراجعه کرد به فکر تب خونریزی کریمه کنگو نیز باشند. 
  • نویسنده :
  • منبع :