19 دی: مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق امروز از مفاد توافق امنیتی میان این کشور و ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری عراقی واع، هشام الرکابی مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق امروز از توافق با ایران در زمینه گروههای مسلح در شمال عراق خبر داد و گفت: توافق امنیتی شامل ۳ بند و عبارت است از جلوگیری از نفوذ افراد مسلح پس از استقرار گارد مرزی، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور حکم بازداشت قانونی و خلع سلاح و برچیدن پایگاه‌ها. توافق با ایران پیامی برای کشورهای همسایه است مبنی بر اینکه عراق حضور گروه‌های تهدیدکننده کشورهای همسایه را نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: توافق با ایران درباره گروه‌های مسلح در شمال عراق موضوع تازه ای برای عراق نیست. این توافق بیانگر دیدگاه عراق و پیامی به کشورهای همسایه مبنی بر رد تهدید امنیت و حفظ خاک آنها توسط گروه‌های مسلح است.

الرکابی افزود: عراق در قبال موضوع تهدید کشورهای همسایه توسط گروه‌های مسلحی که از مرزهای عراق یا نقاط دور از کنترل حکومت برای تهدید دیگران استفاده می‌کنند، مواضع ثابت و روشنی دارد.

این مقام عراقی ادامه داد: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق بارها درباره غیر قابل قبول بودن استفاده از خاک عراق برای عملیات این گروه‌ها و تبدیل آن به مبدأ هدف قرار دادن کشورهای همسایه، اظهار نظر رسمی کرده است.

وی افزود: عراق مایل به روابط مستحکم با کشورهای همسایه است. عراق به این روند ادامه خواهد داد و مانع از حضور گروههای مسلح تهدید کننده امنیت کشورهای همسایه خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :