۱۹ دی: رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، عضویت در بریکس را نشان از توانمندی‌ها، ظرفیت اقتصادی و موقعیت ژئوپلیتیک ایران دانست و گفت:اهمیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس از آنجا مشخص می‌شود که نزدیک به ۴۰ کشور جهان در صف انتظار برای عضویت در بریکس هستند.
عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره عضویت جمهوری اسلامی در گروه بریکس گفت: یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس است که پنج کشور قدرتمند چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی به همراه سایر قدرت‌های نوظهور از جمله کشورهای عضو این گروه هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی سال گذشته درخواست عضویت ایران را به صورت رسمی به این گروه اعلام کرد، اقداماتی که دولت و دستگاه دیپلماسی انجام داد به عضویت ایران در این گروه در اجلاس آفریقای جنوبی منجر شد.
نماینده مردم سمنان در مجلس با اشاره به ائتلاف سیاسی بریکس تصریح کرد: این مجموعه از بعد سیاسی می‌تواند برابر زیاده خواهی غرب و جریان اروپایی بایستد و فضای جدیدی برای ابراز قدرت ایران در عرصه‌های مختلف فراهم کند.
وی درباره اثرگذاری بالای گروه بریکس درحوزه اقتصاد تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای عضو جزء اقتصادهای برتر دنیا هستند، بریکس می‌تواند برای کشور منبع تامین بسیاری از نیازمندها محسوب شود و اعضای آن به عنوان کشورهای هدف برای صادرات محصولات، نفت، گاز و صنایع پتروشیمی محسوب شوند.
گلرو ادامه داد: اهمیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس از آنجا مشخص می‌شود که نزدیک به ۴۰ کشور جهان در صف انتظار برای عضویت در بریکس هستند و پذیرفته شدن ایران در این گروه نشان از توانمندها، ظرفیت اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیک ایران دارد که منجر به دعوت به این شراکت راهبردی شد.
رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اهمیت انرژی برای کشورهای عضو بریکس تاکید کرد: دنیای کنونی و آینده به انرژی بیش از گذشته نیاز دارد و جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرو در ذخایر انرژی و تولید فرآورده های آن می‌تواند در این گروه به بهترین شکلی نقش آفرین شود.
گلرو از زحمات دولت و دستگاه دیپلماسی دراین ۲ سال برای عضویت در پیمان‌های بین المللی قدردانی کرد و در ادامه درباره سیاست همسایگی دولت گفت: توسعه روابط با همسایگان لازمه پیشرفت و توسعه روابط با کشورهای جهان است و از دریچه کشورهای همسایه می‌توان به سایر کشورهای دنیا نزدیک شد و روابط را توسعه داد.
رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: با توجه به بازگشت سفرای کشورهایی نظیر امارات و کویت به تهران و از سرگیری روابط با عربستان، سفر مقامات نخست کشورهای همسایه به ایران و متقابل با آن سفر آیت الله رییسی به این کشورها، می‌توان سیاست خارجی دولت را در ۲ سال گذشته موفق ارزیابی کرد که سبب اعتمادسازی، توسعه روابط خارجی و ایجاد ثبات امنیتی در منطقه می‌شود.
این نماینده مجلس با اشاره به سفر اخیر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی به عربستان خاطرنشان کرد: در دیداری که حسین امیرعبداللهیان با ولیعد عربستان داشت، نگرش محمدبن سلمان افزایش تعاملات اقتصادی و سیاسی بین دو کشور مطرح شد که این موضوع نشان دهنده راهبرد درست دو کشور برای منافع داخلی و امنیت منطقه است.
  • نویسنده :
  • منبع :