19 دی: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما درخواست کرده‌ایم که عضو بانک بریکس شویم، گفت: بانک بریکس مانند بانک سازمان کنفرانس اسلامی است و ما می‌توانیم از امتیازات مالی آن استفاده کنیم و از این منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌هایمان بهره‌برداری کنیم.
مهدی صفری در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم دستگاه دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم گسترش تعامل با همسایگان است، گفت: ما همزمان تلاش کرده‌ایم که روابط‌مان را با کشورهای حوزه آفریقا، آمریکای لاتین، شرق آسیا و دیگر نقاط جهان نیز گسترش دهیم.
وی ادامه داد: علت اینکه در دولت سیزدهم بر روی گسترش تعامل و ارتباطات با همسایگان تاکید ویژه‌ای شده، این است که پیش از این ارتباطات ما با همسایگان در حوزه‌هایی همچون اقتصادی و در زمینه‌هایی مثل انرژی، حمل‌ونقل، ترانزیت و... بسیار ضعیف شده بود. در واقع می‌توان گفت این تعاملات از نقطه اوج به نقطه صفر رسیده بود. مثلا ما با کشوری پیش از این حدود شش میلیارد دلار تعاملات اقتصادی داشتیم ولی این رقم به ۱۲۰ میلیون دلار رسیده بود. در همین چارچوب دولت سیزدهم هنگامی که مسئولیت را برعهده گرفت، بر این موضوع تاکید کرد که در حوزه سیاست خارجی گسترش تعاملات با همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی "ارزآوری" است، گفت: این مساله‌ای بود که تلاش کردیم در جریان همکاری‌های منطقه‌ای‌مان در راستای تحقق این موضوع گام برداریم.
صفری با اشاره به گسترش تعاملات تجاری ایران با منطقه اوراسیا گفت: در راستای حضور جدی‌تر ایران در سازمان‌های منطقه‌ای، به عضویت کامل سازمان شانگهای درآمدیم و به تازگی همانطور که اعلام شده با درخواست ما برای عضویت در بریکس موافقت شده و به نظرم این یک قدم بزرگ است.
وی با بیان اینکه در بحث همکاری‌های منطقه‌ای، به گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری در کنار مسائل سیاسی و امنیتی توجه ویژه‌ای داریم و به نوعی تمرکز ما روی بخش اقتصادی بوده است، در ارتباط با موضوع بریکس ادامه داد: در حال حاضر با پذیرش اعضای جدید از سوی این گروه، جهانی شدن بریکس بیشتر شده است و اکنون تعدادی از کشور در صف پیوستن به این گروه هستند و هر چه اعضای این گروه زیادتر شود بعد جهانی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گروه بریکس در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... فعال است، گفت: بعد اقتصادی این گروه برای ما مهم است.
صفری در همین چارچوب افزود: در حاشیه نشست زوهانسبورگ بلافاصله بعد از اینکه عضویت ما در این گروه اعلام شد، من با خانم روستوف، رئیس بانک بریکس ملاقات کردم و تقاضای عضویت در این بانک را ارائه دادم.
وی ادامه داد: در این دیدار خانم روستوف گفت که با ورود شما به بریکس، روند عضویتتان در بانک بریکس آسان‌تر خواهد بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما از رئیس بانک بریکس دعوت کرده‌ایم به تهران بیاید تا در جریان این سفر روند عضویت ایران در این بانک را پیش ببریم، گفت: بانک بریکس مانند بانک سازمان کنفرانس اسلامی است و ما می‌توانیم از امتیازات مالی آن استفاده کنیم و از این منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌هایمان بهره‌برداری کنیم.
صفری ادامه داد: با توجه به برقراری روابط ما با عربستان، روابط ما با سازمان کنفرانس اسلامی نیز تسهیل شده و می‌توانیم از بانک کنفرانس اسلامی استفاده کنیم.
وی گفت: در چند روز آینده سفیر ایران در عربستان مستقر خواهد شد و با استقرار سفرا می‌توانیم استارت فعالیت‌های تجاری را بزنیم و برنامه‌هایمان را در این حوزه پیش ببریم.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ما باید حضور خود را در بخش اقتصادی سازمان شانگهای تقویت کنیم، گفت: در جریان اجلاس بریکس، روسای کشورها تاکید داشتند که می‌توانیم در چارچوب بریکس روابط دو جانبه‌مان را به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و ارتباطات مالی گسترش دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :