19 دی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه سال گذشته یکی از مشکلات ما در راهپیمایی اربعین حسینی، نبود آب و یخ به اندازه کافی بود و این موضوع به خاطر گرمای هوا مشکلاتی را برای زائران اربعین ایجاد کرد، گفت: امسال با تدابیری که اندیشیده شده این مشکل به مقدار زیادی رفع شده و ان‌شاءالله زائران در این ارتباط با مسائل کمتری روبه‌رو خواهند شد.
محمدکاظم آل صادق در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ستاد اربعین حسینی در عراق و ستاد مرکزی اربعین حسینی در تهران از مدت‌ها قبل جلسات خود را برای هماهنگی و پیشبرد امور در جریان راهپیمایی اربعین حسینی آغاز کرده‌اند و طراحی و تدابیر لازم را در قالب تشکیل  قرارگاه‌ها و کمیته‌های مختلف انجام دادند، گفت: امسال همچنین شاهد برگزاری جلسات متعددی بین مقامات ایران و عراق از سطح وزیران کشور تا مسئولان کمیته‌ها و ستادهای اربعین دو کشور بودیم تا در مورد مشکلات و کاستی‌ها صحبت و رایزنی شود و جهت رفع آنها تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه سال گذشته به خاطر گرمای شدید هوا ما مشکل تامین آب و یخ برای زائران را داشتیم، اظهار کرد: با تدابیری که اندیشیده شده این مشکل برای سال جاری تا این لحظه برطرف شده است و آب و یخ به اندازه کافی وجود دارد. چنانکه کارخانه‌های یخ در مرزهای ایران و همچنین نقاطی از عراق توسط ستاد اربعین و موکب‌ها راه‌اندازی شده و آب و یخ به اندازه کافی ذخیره شده است.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه حمل‌ونقل زائران در داخل عراق مشکلاتی داشتند، تصریح کرد: در سال جاری با رایزنی‌های انجام شده، دولت عراق و ما، خودروهای زیادی را در مرزها پیش‌بینی کردیم که زائران را منتقل کنند بنابراین ما مانند سال گذشته موضوع توقف زائران به خاطر نبود وسایل حمل‌ونقل برای جابه‌جایی را ان‌شاءالله نخواهیم داشت.
وی همچنین با بیان اینکه در مرزهای ایران و عراق با هماهنگی دو کشور گیت‌های گذرنامه افزایش پیدا کرده است و این موضوع در روان‌سازی عبور زائران از مرزها موثر بوده است، اظهار کرد: در هماهنگی خوبی که بین پلیس گذرنامه دو کشور ایران و عراق صورت گرفته است، ما در مرز مهران و زرباطیه عراق از تکنولوژی‌های نوین برای چک گذرنامه‌ها استفاده می‌کنیم و همانطور که گفتم این موضوع در روان‌سازی عبور زائران و عدم معطلی آنها در گیت‌ها موثر بوده است.
آل صادق با بیان اینکه تدابیر اندیشیده شده برای روان‌سازی عبور زائران از گیت‌ها، باعث رضایت‌مندی این عزیزان شده، تصریح کرد: مراکز درمانی، هلال‌احمر، موکب‌ها و پایگاه‌های درمانی در عراق و در مسیر راهپیمایی برپا شده است و با توجه به اینکه یکی از مشکلات ما با توجه به گرمی هوا گرمازدگی زائران است، امسال اتاق‌های سرد برای معالجه گرمازدگی زائران پیش‌بینی شده است.
سفیر ایران در عراق با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که ان‌شاءالله مشکل جدی در جریان برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی شاهد نباشیم، گفت: مسئولان کشور ما اعلام کرده‌اند که عبور و مرور زائران برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی از ابتدای ماه صفر شروع شده و مناسب است که زائران سفر خود به عتبات عالیات را به روزهای آخر موکول نکنند و زمان سفرشان و مرز را هوشمندانه انتخاب کنند تا با مشکل ازدحام جمعیت و مسائل این چنینی روبه‌رو نشوند.
وی همچنین در مورد برخی از تصادفات جاده‌ای برای زائران اربعین حسینی در عراق نیز اظهار کرد: تا این لحظه نسبت به زمان مشابه سال قبل ما تعداد تصادفات کمتری داشته‌ایم. متاسفانه در روز دوشنبه دو تصادف برای زائران ایرانی رخ داد که براساس این تصادف در مجموع چند زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.
آل صادق ادامه داد: متاسفانه در جاده‌های عراق علائم راهنمایی و رانندگی کم است و خط‌کشی‌های جاده‌ای به طور کامل انجام نشده است. ما در همین چارچوب از مسئولان عراقی و پلیس راهنمایی و رانندگی این کشور درخواست کرده‌ایم که در مسیر ایست‌های بازرسی بگذارند، تعداد پلیس‌ها را در جاده‌ها افزایش دهند و جلوی حرکت سریع ماشین‌ها را بگیرند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به توافق صورت گرفته بین ایران و عراق جهت صدور گذرنامه زیارتی برای زائرین اربعین حسینی آیا این امکان وجود دارد که از این گذرنامه در دیگر ماه‌های سال برای سفر به عتبات عالیات استفاده شود، خاطرنشان کرد: مقامات عراقی تاکید کرده‌اند که این گذرنامه‌های زیارتی صرفا در ایام محرم و صفر استفاده شود.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آرزوی سفری ایمن، خوب و سرشار از معنویت و معرفت برای زائران اربعین حسینی دارم، گفت: سال گذشته حرکت خوبی توسط زائران ایرانی اربعین حسینی صورت گرفت. آنها سفر خود را مدیریت کردند و اکنون نیز توصیه‌مان این است که با توجه به ازدیاد جمعیت و زیرساخت‌های کم در عراق، زائران تعداد روزهای سفر خود را کم کنند و پس از راهپیمایی و انجام زیارت سریع به کشور بازگردند و توقف طولانی در عراق نداشته باشند تا فرصت برای دیگر زائران جهت شرکت در این راهپیمایی فراهم شود.
وی در پایان صحبت‌های خود گفت: در اینجا جا دارد که از دولت و ملت عراق که عاشقانه و خالصانه به زائرین اباعبدالله الحسین خدمت و میهمان‌نوازی می‌کنند صمیمانه از طرف دولت و ملت شریف و بزرگوار ایران تشکر می‌کنم.
  • نویسنده :
  • منبع :