19 دی: فناوران ایرانی موفق به بومی سازی و تولید سیستم بازبینی تصاویر ورزشی (ویدئوچک) در مسابقات شدند.
یکی از دغدغه‌های اهالی ورزش، وجود سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) ورزشی است تا طی آن، امکان تصحیح خطاهای احتمالی تیم داوری فراهم شود. این دغدغه به شکل پررنگ تری خود را در ورزش فوتبال نشان می دهد.
تولید بومی سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) ورزشی در رشته والیبال و بسکتبال به همت یک شرکت خلاق فناور رقم خورد و این سیستم در حال حاضر در رشته فوتبال نیز در مرحله آزمایش قرار دارد و کاربرد آن در این رشته دستاورد مهم و قابل توجه است.
براساس اعلام روز چهارشنبه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت ایرانی پیام رسانان در تولید سیستم ویدئوچک جزو چهار تولید کننده برتر در جهان محسوب می‌شود.
سعید محمدی مدیرعامل این شرکت درمورد نحوه عملکرد این سیستم گفت: سیستم ویدئوچک برای بازبینی تصاویر در مسابقات ورزشی کاربرد داشته و به نوعی یکی از اعضا تیم داوری در مسابقات محسوب می‌شود و به داوران برای تصحیح رای اشتباه کمک می کند.
وی ادامه داد: شرکت پیام رسانان، یکی از چهار شرکت سازنده این سیستم در جهان است و در قاره آسیا هیچ رقیبی ندارد و در کنار این شرکت، شرکت های Genius Sport و Hawk-Eye از انگلیس و شرکت TDS از لهستان از تولیدکنندگان این نوع از سیستم های ویدئوچک به شمار می آیند که این شرکت ها به علت تحریم، این محصول را به ایران نمی فروشند و ما با تولید بومی این محصول در عمل کشور را در این حوزه خودکفا کرده ایم.
مدیرعامل شرکت پیام رسانان با بیان اینکه از این نوع از سیستم ویدئوچک در ایران، تنها یک نمونه وجود دارد، اظهار داشت: تنها سیستم ویدئوچکی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، سیستمی است که توسط فدراسیون والیبال در سال ۲۰۱۴ از شرکت Data Project ایتالیا خریداری کرد که سالیانه مبلغ ۶ هزار یورو بابت اعطای حق بهره برداری (حق لایسنس) از ایران دریافت می کند که این شرکت ایتالیایی اخیرا زیر مجموعه شرکت Genius Sport انگلیس شده است.
محمدی در خصوص قیمت تمام شده این محصول هم اظهار داشت: تولید بومی این سیستم، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را به دنبال دارد، چراکه هزینه تمام شده تولید آن تقریبا نصف قیمت سیستم های اروپایی است و در عین حال، همان کیفیت را ارائه می‌کند، دوربین های این سیستم، ساخت آلمان است و رقبای خارجی هم از برند آلمانی استفاده می کنند.
وی دیگر مزیت این سیستم را در مقایسه با نمونه های خارجی، دسترس پذیری راحت تر آن عنوان کرد که تنها شامل یک دستگاه رایانه می شود.
این فناور ادامه داد: این در حالی است که نمونه مشابه آن از یک سیستم مرکزی و دو سرور (server) تشکیل شده است که این امر، دسترس پذیر و حمل این سیستم را دشوارتر می‌کند، از سوی دیگر تمام زبان های دنیا را هم پوشش می دهد.
محمدی با بیان اینکه امسال توانستیم برای اولین بار به صادرات سیستم ویدئوچک ورود کنیم، گفت: تیم فناوران این شرکت برای نصب سیستم ویدئوچک اواخر هفته راهی کشور بحرین می‌شود و به جز این کشور با مشتری های دیگری از سایر کشورها هم برای صادرات این محصول در حال گفت و گو هستیم.
وی ادامه داد: این محصول، از تاییدیه شرکت خلاق برخوردار است و سابقه فروش و اجاره سیستم در مسابقات والیبال و بسکتبال را در کارنامه خود دارد و در جام ملت های آسیا که در ارومیه برگزار شد، مورد استفاده قرار گرفت. البته باوجود اینکه شاخه اصلی فعالیت این سیستم در سال‌های گذشته در ورزش والیبال بوده با این حال، در فوتبال هم مورد آزمایش قرار گرفت.
  • نویسنده :
  • منبع :