19 دی: سخنگوی صنعت برق گفت: وزارت نیرو به منظور کاهش شاخص شدت انرژی در کشور چند برنامه را در دست اقدام دارد که ارتقا استانداردها و تعویض تجهیزات کم بازده بخشی از آنهاست.
به گزارش وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به موضوع بهینه‌سازی مصرف گفت: شرایط  فعلی به گونه‌ای است که باید جلوی اتلاف انرژی را بگیریم و وضعیت کشور هم به گونه‌ای است که شاخص شدت انرژی نگران‌کننده است.
وی ادامه داد: ارتقاء استانداردها در وسایل سرمایشی و گرمایشی تاثیر زیادی در کاهش اوج بار و کاهش مصرف شبانه و روزانه دارد. دومین اقدام هم می‌تواند تعویض تجهیزات کم بازده خانگی باشد که اگر اتفاق بیفتد می‌تواند تا حد زیادی به افزایش بازدهی در تولید و مصرف برق کمک کند.
همچنین گواهی صرفه جویی انرژی که در آن  سیستم‌های اندازه گیری صحه سنجی را انجام می دهند و با نصب کنتورهای هوشمند به معیار خوبی خواهیم رسید.
رجبی مشهدی همچنین با اشاره به رشد 5/7 درصدی مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته گفت: امسال رکوردهای متعدد جدیدی در دوره اوج بار ثبت شد که آخرین رکورد نیاز مصرف  ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات بود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه امسال ۳۶ روز پیک سال گذشته را پشت سر گذاشتیم گفت: این شاخص در سال قبل ۱۷ روز بوده؛ یعنی تقریباً دو برابر سال قبل که امیدواریم با کاهش دما مصرف برق نیز کاهش پیدا کند.
رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که در برنامه هفتم مقرر شده راندمان تولید نیروگاه‌های برق از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد برسد، گفت: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شود عمدتاً شرکت مپنا سازنده آن است و راندمان ۵۵ درصد تا حدود ۶۰ درصد را دارند و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس اف و آخرین نسخه‌هایی هستند که در دنیا ساخته شده‌اند.
سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: متوسط راندمان تولید نیروگاه‌های کشور ۳۹ درصد است و در دنیا رتبه نهم تا دهم را در بین نیروگاه‌های حرارتی داریم و برای رساندن راندمان تولید نیروگاهها به ۴۵ درصد نیاز به سرمایه‌گذاری و هزینه زیادی است و در این بین باید نیروگاه‌های فرسوده را نیز از مدار خارج کنیم، اما چیزی که امکان‌پذیر باشد و بر اساس محاسبات به آن رسیده‌ایم راندمان تولید ۴۲ درصد است.
وی افزود: نیروگاه‌های تجدید‌پذیر که مجوز ساخت 6 تا 7 هزار مگاوات آن را از شورای اقتصاد گرفتیم در رفع ناترازی بسیار کمک خواهند کرد، زیرا نیاز به سوخت ندارند و در واقع به رفع ناترازی سوخت کشور درزمستان هم کمک خواهند کرد.
رجبی مشهدی درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف برق با کاهش ساعات اداری، گفت: از ۱۵ خرداد تاکنون که ساعت کاری ادارات از ۶ صبح تا ۱ ظهر شد، هدف‌گذاری کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق را داشتیم که ۸۵۰ مگاوات صرفه‌جویی محقق شد. علاوه بر این کاهش مصرف برق بعد از اتمام ساعت کاری فوق‌العاده چشمگیر بود و کمک بسیاری در گذر از ساعات اوج مصرف روزانه داشت و باید این کار را برای سال آینده با گستردگی بیشتری دنبال کنیم
سخنگوی صنعت برق در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت برق شهرک‌های صنعتی همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: هفته بعد دمای هوا مخصوصاً در تهران به ۳۵ تا ۳۶ درجه می‌رسد و برنامه مدیریت مصرف شهرک‌های صنعتی مطابق برنامه در حال انجام است ولی فرصت جبران در روزهای تعطیل و جمعه را دارند و قطعا در هفته‌های آتی شاهد کاهش برنامه مدیریت مصرف حوزه شهرکهای صنعتی خواهیم بود.
  • نویسنده :
  • منبع :