19 دی: مراسم پیاده‌روی اربعین برای همه است، حتی کودکان. این گروه سنی، به شدت آسیب‌پذیرند و زائران امام حسین (ع) باید مراقب این گروه باشند.
برخی زائران راهپیمایی اربعین ممکن است که به صورت خانوادگی و به همراه فرزند خردسالشان، در این مراسم معنوی شرکت کنند.
بر همین اساس، پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، توصیه‌های زیر را برای مراقبت از کودکان در راهپمیایی اربعین حسینی (ع) به عموم زائران ارائه کرد:
در کودکان می‌توان از سن دو یا سه سالگی استفاده از ماسک را توصیه کرد، قبل از این سن به دلیل احتمال بلع جسم خارجی استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود.
در کودکان در هنگام استفاده از ماسک به‌خصوص اگر پوشیدن ماسک برای مدت‌زمان طولانی است، باید توجه داشت که نظارت مناسب و مداوم، از جمله نظارت مستقیم بینایی توسط یک بزرگسال انجام شود.
والدین باید برای استفاده صحیح از ماسک اطمینان حاصل کنند و هم برای جلوگیری از آسیب احتمالی مرتبط با استفاده از ماسک به کودک توجه داشته باشند.
کودکانی که دارای اختلالات شناختی یا تنفسی شدید هستند و در تحمل ماسک مشکل دارند، تحت هیچ شرایطی نباید از ماسک استفاده کنند.
اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی باید در اولویت قرار گیرند تا خطر انتقال به کودکان پنج‌ساله و کمتر به حداقل برسد. همچنین آموزش کودکان برای انجام بهداشت مکرر دست توصیه می‌شود.
استفاده از ماسک پزشکی برای کودکان دارای نقص ایمنی یا برای کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک یا برخی بیماری‌های دیگر (مثل سرطان) توصیه می‌شود.
برای اطمینان از اینکه استفاده از ماسک باعث ایجاد احساس کاذب در امنیت یا بی‌توجهی به سایر اقدامات بهداشت عمومی‌توسط کودکان نمی‌شود، تأکید بر این نکته مهم است که استفاده از ماسک یکی از ابزارها است و کودکان همچنین باید به رعایت فاصله فیزیکی، بهداشت دست و آداب تنفس پایبند باشند. والدین، اعضای خانواده نقش مهمی در اطمینان از انتقال مداوم این پیام ها به کودکان دارند.
والدین، ماسک‌های تمیز اضافی تهیه کنند تا در صورتی‌که ماسک کودک، آلوده، خیس یا گم شد، ماسک جایگزین وجود داشته باشد.
کودکان و خردسالان در برابر ریزگردها نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیرتر هستند، بنابراین باید از آنها بیشتر مراقبت کرد.
خانواده باید قبل از سفر، از واکسیناسیون کودک خود مطمئن شود.
خانواده باید در طول سفر، برای کودک خود از کرم ضد آفتاب استفاده کند؛ زیرا پوست کودکان بسیار حساس است.
خانواده باید در طول سفر، کودک خود را در محل امن و دور از حادثه قرار دهد.
خانواده باید در طول سفر هرچند ساعت به کودک خود استراحت دهد.
خانواده باید در طول سفر، قبل از دادن آب و مواد غذایی کودک، حتما از سالم بودن آن مطمئن شود.
بهتر است از بردن کودک بیمار خودداری شود. در صورت بیمار بودن کودک، خانواده باید داروهای مصرفی روزانه کودک را همراه برده و داروهای کودک را به‌موقع به او بدهد.
خانواده لازم است لباس متناسب فصل برای کودک را همراه ببرد.
تأکید می‌شود در طول سفر، کودک شیرخوار همچنان با شیر مادر تغذیه کند و تا حد امکان از تغذیه با شیر مصنوعی خودداری شود.
خانواده باید در طول سفر از قراردادن کودک در معرض تشعشعات، دود سیگار، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونی، محیط‌های آلوده و غیربهداشتی، گزش حشرات و جانوران موذی خودداری کند.
خانواده باید مکمل‌های دارویی کودک را همراه ببرد.
خانواده لازم است یک ساک دستی شامل لباس اضافه و مناسب فصل، پوشک و وسایل مورد نیاز تعویض آن، تنقلات مورد علاقه، داروها و مکمل‌ها، اسباب‌بازی، شیر مصنوعی و وسایل تهیه آن را برای کودک خود در سفر همراه داشته باشد.
لازم است کودکان واکسن‌های ضروری و ایمن را دریافت کنند.
خانواده باید در طول سفر، به علائم بیماری‌ در کودک توجه داشته باشد و در صورت مشاهده، کودک را به واحد یا پایگاه ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی منتقل کند. این علائم عبارت است از:
علائم خطر عفونت تنفسی: سرفه، تنفس تند یا تو کشیده‌شدن قفسه سینه، بالابودن دمای بدن، بی‌قراری.
علائم خطر اسهال: خروج آبکی مدفوع، بی‌حالی، فرو رفتگی چشم‌ها، عدم توانایی نوشیدن، بی‌قراری.
علائم خطر عفونت گوش: درد گوش، خروج ترشحات چرکی از گوش.
علائم خطر گزش حشرات و جانوران موذی: درد و سوزش محل گزش، بی‌قراری، خارش موضعی یا خارش عمومی‌بدن.
علائم خطر مسمومیت غذایی: اسهال، استفراغ، دردهای شکمی.
  • نویسنده :
  • منبع :