19 دی: یک مقام در دولت عراق تأکید کرد، اجرای تعهد بغداد برای اخراج و دور کردن احزاب کُرد مسلح ایرانی از مرز با ایران طبق هماهنگی با اربیل انجام می‌شود و اساساً این احزاب چون پناهجو بوده‌اند، نباید سلاح و مقر نظامی داشته باشند.

چهار روز پس از آنکه «باسم العوادی» سخنگوی رسمی دولت عراق، تأیید کرد که عراق به تعهد خود در قبال ایران در خصوص جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های گروه‌های تروریستی در مرز مشترک عمل کرده، یک منبع در دولت عراق گفت، «دولت مرکزی در بغداد به همراه مقامات ذی‌ربط در اقلیم کردستان، در صدد دور کردن اردوگاه‌ها و مقرهای احزاب کرد معارض ایرانی از مرز است». 

این منبع که هویتش فاش نشد، به روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، گفت، دولت عراق در صدد دور کردن «اردوگاهها و مقرهای احزاب کرد معارض  از خط مرزی ایران و عراق به مناطق دورتر است. دولت در بغداد در این خصوص در حال هماهنگی با سازمان ملل است زیرا انتقال این مقرها و اردوگاهها، متقل به آوارگان است که طبق توافقهای سازمان ملل [یک زمانی] وارد عراق شده‌اند و عراق نمی‌تواند از طریق اخراج این افراد به خارج از مرزهای خود، این توافقنامه‌ها را نقض کند».  

سخنگوی دولت عراق، سه‌شنبه گذشته تأکید کرده بود که «مهم‌ترین اصول سیاست خارجی این است که عراق نباید طرفی برای آسیب زدن به همسایگان خود باشد و حاکمیت عراق مستلزم تفاهمات امنیتی برای محافظت از مرزهای عراق در برابر هرگونه تجاوزی است». العوادی افزود: به همین دلیل، عراق با ایران توافقنامه‌ای را برای جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌ها امضا کرد. عراق به تعهد خود عمل کرده است. 

العربی الجدید امروز شنبه به نقل از منبع مذکور در دولت عراق نوشت: بغداد به دنبال دور کردن احزاب کُرد ایرانی معارض از خط مرزی است. همچنین بغداد به دنبال این است که این احزاب هیچ مقر نظامی نداشته باشند و همه سلاحهایشان را بگیرد چرا که اینها اساساً پناهجو هستند. هماهنگی با مقامات اقلیم کردستان در این خصوص هم شده است. 

این منبع دولتی توضیح داد «اردوگاه‌های جدید تحت نظارت و اشراف بغداد و اربیل خواهد بود تا طبق توافق امنیتی اخیر با ایران، هیچ تحرک مشکوکی علیه ایران نداشته باشند». 

همچنین «غیاث السورجی» یکی از سران حزب «اتحادیه میهنی کردستان» (الاتحاد الوطنی الکردستانی) به العربی الجدید گفت، «حرف و حدیث‌ها از اخراج احزاب کرد ایرانی مخالف نظام ایران از خاک عراق درست نیست. این امر خیلی بعید است و قابل اجرا نیست. این احزاب طبق توافقهای بین المللی در عراق حضور دارند و عراق نیز به این توافقها پایبند است... دولت بغداد و اقلیم در حال یافتن مناطق امن برای احزاب به دور از مرز ایران و عراق هستند. این مناطق دارای اردوگاههایی تحت نظر سازمان ملل خواهد داشت». 

السورجی توضیح داد که «موضوع انتخاب مناطق، جهت ایجاد اردوگاههایی برای احزاب کُرد ایرانی معارض نظام، هنوز بین بغداد، اربیل و سازمان ملل در حال بحث و بررسی است. این مناطق خارج از شهرهای مسکونی خواهد بود و همه امکانات زندگی در آن خواهد بود». 

سه منبع مطلع نزدیک به دولت در اربیل به العربی الجدید گفتند، «بغداد و اربیل از سازمان ملل خواسته‌اند نظارت داشته باشد بر ساخت دو اردوگاه بزرگ برای آوارگان [کُرد] ایرانی مخالف نظام و خانواده‌هایشان، بعد از خلع سلاحشان مثل تجربه اردوگاه مخمور در استان نینوی [شمال عراق] که میزبان خانواده اعضای حزب کارگردان کردستان [پ.ک.ک] که مخالف ترکیه است».  

به گفته یکی از این منابع که هویتشان فاش نشد، ایران شرط کرده که تجمع این احزاب حداقل صد کیلومتر از مرز دور باشد و تحت تعقیب‌ها تحویل تهران شوند. 

هفته گذشته «ناصر کنعانی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در این خصوص گفته بود: «توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که بر اساس آن دولت عراق متعهد شد تا ۲۸ شهریور جاری براساس تفاهم و توافق، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه‌طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان را خلع سلاح کند و نیز آن‌ها را از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند، خالی و این پادگان‌ها را تعطیل کند و آن‌ها را براساس توافق به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته، منتقل کنند. این تعهد دولت عراق است».

  • نویسنده :
  • منبع :