19 دی: دادگاهی در عراق برای یک شهروند ایرانی متهم به دخالت در قتل یک آمریکایی را به زندان محکوم کرد.

به گزارش الجزیره، یک فرد ایرانی و چهار عراقی به جرم قتل استفان ترول، شهروند آمریکایی، در سال 2022 در بغداد به حبس ابد محکوم شدند. صدور این حکم مورد استقبال ایالات متحده قرار گرفت. 

یک منبع حقوقی ادعا کرد: «فرد ایرانی مغز متفکر این جرم بود.» هر پنج نفر این افراد بلافاصله پس از کشته شدن ترول، در عراق دستگیر شدند.

پلیس در آن زمان گفت که ترول پس از یک تلاش برای آدم ربایی در نوامبر سال گذشته کشته شده است.ترول به همراه همسر و فرزندانش در دو سال گذشته در بغداد زندگی می‌کرد. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، او معلم انگلیسی بوده و پست‌هایش در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که یک مسیحی به شدت معتقد بوده است. 

یک منبع وزارت کشور عراق سال گذشته گفت که ترول هنگام رانندگی در منطقه تجاری کراده بغداد، به ضرب گلوله کشته شد.

یک منبع قضایی به خبرگزاری فرانسه گفت که این افراد به قتل اعتراف کرده‌اند و گفته‌اند که قصد ربودن ترول برای باج گرفتن را داشتند، اما قصد کشتن او را نداشتند. 

نام چهار عراقی ذکر نشد اما مقامات دادگاه گفتند که آنها اعضای یک گروه شیعه عراقی هستند.

وزارت خارجه آمریکا از صدور حکم استقبال کرد. متیو میلر، سخنگوی این سازمان در بیانیه‌ای گفت: این بسیار مهم است که همه کسانی که مسئول ترور وحشیانه و از پیش برنامه‌ریزی شده آقای ترول هستند، با عدالت و پاسخگویی مواجه شوند. 

وضعیت امنیتی عراق از سال ۲۰۱۷ و پس از پیروزی بر داعش بهتر شده است. با این حال درگیری‌های سیاسی همچنان وجود دارد و پس از اعتراضات گسترده در اکتبر ۲۰۱۹ یک سری قتل و آدم‌ربایی در این کشور اتفاق افتاده است.

  • نویسنده :
  • منبع :