یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «دولت و تذکرات اقتصادی رهبری» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

در دیدار اخیر هیئت دولت با رهبری، ایشان ضمن تمجید از دولت رئیسی توصیه‌ها و تذکرات مهم در حوزه اقتصاد و معیشت مردم خطاب به دولتمردان مطرح کردند ازجمله: «لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید، به‌عنوان شاخص‌های مهم در همه تصمیمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.»
از سوی دیگر طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران بالاترین نرخ تورم دهه گذشته در دولت ابراهیم رئیسی ثبت شده است. دولت سیزدهم، رکورددار نرخ تورم در میان دولت‌های قبل از خود است. حتی در زمان جنگ و بحران‌های گوناگون در کشور، نرخ تورم به چنین اعدادی نرسیده بود.
رهبری هم‌چنین معیشت مردم را موضوعی مهم دانسته و تأکید کردند «هر تصمیمی در زمینه اقتصاد باید تأثیرش در فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم، رشد تولید و ...» محسوس باشد اما به نظر می‌رسد دولتی‌ها اولویت را بیش از آنکه بر اقتصاد و سفره مردم گذاشته باشند. دنبال برخی حواشی و فرعیات رفته‌اند. شاید از همین رو بود که رهبری فرمودند؛ «در همه کارها و تصمیمات اقتصادی‌ که می‌خواهید بگیرید و اقدام بکنید، این چند نقطه را رعایت کنید. نگاه کنید ببینید تأثیرش روی مسئله‌ فاصله‌ طبقاتی چگونه است، تأثیر مثبت است یا تأثیر منفی است؛‌ محاسبه کنید این را. یا مثلاً فرض کنید ثبات بازار، کاهش تورّم، ثبات نرخ ارز، رشد تولید؛‌ اینها نقاط برجسته است. همه‌ی این نقاط هم نقاط کمّی است؛ یعنی قابل اندازه‌گیری است، قابل سنجش است، چیزهایی نیست که نشود اینها را اندازه‌گیری کرد. در همه‌ تصمیم‌ها ببینید این تصمیم اقتصادی‌ای که می‌خواهید بگیرید چه اثری روی این شاخص‌ها می‌گذارد؛ با توجّه به آن اثری که روی شاخص‌ها می‌گذارد، [ببینید باید] تصمیم بگیرید یا نگیرید. این هم مهم است.»
ارتباط مستقیم بین خنثی‌سازی تحریم‌ها و کاهش تورم، از شاخص‌های دیگری بود که مورد تذکر قرار گرفت به این امید که به آنها عمل شود.
  • نویسنده :
  • منبع :