19 دی: رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: تاکنون ۳ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۲۶۲ زائر برای زیارت عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج شدند و تا ساعت ۲۴ دیشب یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۹۸ زائر وارد کشور شدند.
«سیدمجید میراحمدی» روز یکشنبه و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره آخرین آمار مربوط به زائران اربعین گفت: تاکنون ۱۷ درصد افزایش زائر در مقایسه با ادوار گذشته داشتیم که رقم قابل توجهی است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۲۶۲ زائر برای زیارت عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج و تا ساعت ۲۴ دیشب یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۹۸ زائر وارد کشور شدند، افزود: تا این لحظه نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش ورود زائر به کشور داشتیم که بیانگر این است میزان ماندگاری زائران در عراق کمتر شده و تعداد زیای از این عزیزان زودتر به زیارت رفته و برگشته‌اند.
میراحمدی با اشاره به اقدامات دولت برای تأمین نیازهای زائران برای حضور پرشور در حماسه اربعین حسینی خاطرنشان کرد: در اربعین امسال برخلاف سال‌های قبل که با ازدحام جمعیت و مشکلاتی در مرزها و حوزه حمل و نقل شاهد بودیم، با وجود افزایش ۱۷ درصدی عبور زائران از مرزها، برای ورودشان به عراق مشکلات گذشته را نداشتیم.
سرمایه‌گذاری زیرساختی و کاهش شدید حجم ترافیک 
رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات انجام شده برای افزایش رضایتمندی زائران گفت: یکی از دلایل مهم در این زمینه، سرمایه‌گذاری جدی زیرساخت‌ها از سوی دولت است و مسیرهای زمینی ایران نظیر جاده ایلام به مرز مهران و مسیر مواصلاتی اهواز به مرز شلمچه به دلیل چهار بانده شدن منجر به کاهش شدید حجم ترافیک شده است.
میراحمدی افزود: این اقدام برجسته دولت در حوزه زیرساخت‌های عمرانی در تسهیل عبور و مرور جاده‌ای در ایام اربعین نقش به‌سزایی دارد و سطح ترافیک‌ بالای ۲۰ ساعت در روز در سال‌های گذشته را به حدود ۲۰ دقیقه رسانده است.
افزایش مبادی ورودی در مرزهای ایران و عراق
ی دومین اقدام انجام شده را افزایش مبادی ورود و خروج عنوان کرد و گفت: مبادی ورودی کشورمان و طرف عراقی که در سال‌های گذشته با ازدحام جمعیت با کُندی تردد مواجه شده بود، امسال با وجود افزایش حجم جمعیت، به‌ دلیل افزایش درب‌های ورودی در مرزها که با همراهی و همکاری دولت عراق انجام شده، شاهد هیچ‌گونه ازدحام و فشارهای سنگین نبودیم. 
میراحمدی برای نمونه در این زمینه به افزایش درب‌های خروجی در مرز مهران از دو درب به پنج درب اشاره کرد و آن را اقدامی استثنائی برای تسهیل عبور زائران اربعین حسینی دانست.
رئیس ستاد مرکزی اربعین از طرح «امام سجاد (ع)» به‌عنوان اقدام مؤثر بعدی در افزایش آمار زائران و رضایتمندی از خدمات ارائه شده یاد کرد و گفت: در این طرح با طرف عراقی توافق‌هایی شکل گرفته که بار اصلی زحمت اجرای آنها با فراجا بود تا سرعت خروج زائران چند برابر شود. وقتی زائر ما در کمتر از یک دقیقه از مرز خارج می‌شود، به نوبه خود تحول بزرگی در این زمینه ایجاد شده است.
وی اقدام بعدی را ساماندهی ساختاری فرماندهی و مدیریت میدانی تسهیل زیارت عنوان کرد و افزود: استانداران به‌عنوان فرمانده هر استان موظف شده‌اند تا با انجام اقداماتی آشفتگی مدیریتی را ساماندهی کنند و این ابتکار عملی بود که با طرف عراقی و قراردادهای مشترک اربعینی صورت گرفت که بسیار مؤثر واقع شد.
میراحمدی همکاری در سطح عالی دولتمردان عراق را از نکات برجسته در برگزاری مراسم اربعین امسال برشمرد و تصریح کرد: دولت عراق همراهی کاملی برای رفع کاستی‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل زائران داشت و آنها از تمام ظرفیت‌های کشورشان برای میزبانی از زائران استفاده کردند و هماهنگی‌های لازم در سطح بسیار عالی با ایران شکل گرفته است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در عین حال با اشاره به احتمال کمبود وسایل حمل و نقل در اوج بازگشت زائران به دلیل ازدحام جمعیت در روزهای منتهی به اربعین حسینی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که از زائران عزیز خواستیم تا از خودروهای شخصی استفاده کنند، این بود که حدود ۲۰ درصد از این ظرفیت برای جبران کمبود وسایل نقیله لحاظ شود که کمک بزرگی در رفع این مشکل در زمان بازگشت زائران در روزهای اوج خواهد بود.
میراحمدی اعتماد زائران به خادمان ستاد اربعین و همکاری و همراهی در کاهش مشکلات را از ویژگی‌های اربعین امسال عنوان کرد و اظهار داشت: بحمدالله زائران به آنچه ستاد اربعین به آنها توصیه داشته عمل کرده‌اند و اربعینی باشکوه و به‌یادماندنی رقم خورده که امیدواریم در روزهای پایانی هم این روند به خوبی مدیریت شود.
وی ادامه داد: البته ما به همین مقدار بسنده نخواهیم کرد و باید تلاش کنیم تا همه کارها با حساسیت و دقت پیگیری شود و دولت برنانه مفصلی برای تسهیلات و سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها دارد که بهره‌مندی از این امکانات، تنها منوط به این ایام و برای تسهیل عبور و مرور زائران نیست بلکه اقدامات دولت در حوزه زیرساخت‌ها در سطح کلان ملی و استانی و بهره‌مندی در همه شرایط و برای همه ایام در طول سال است.
اقدام فرهنگی خودجوش مردم در راهپیمایی اربعین
رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره اقدامات فرهنگی این ستاد توضیح داد: شرایطی که فراهم شده تا زائران با امنیت کامل راهی کربلای معلی شوند و در این حماسه عظیم شرکت کنند، ثمره خون پاک شهیدان به ویژه شهدای امنیت و شهدای جنگ ترکیبی تمام عیار با استکبار جهانی‌ست که جان خود را برای امنیت کشور و مردم نثار کردند؛ لذا همه زئران ما به نیابت از شهدا عازم عتبات عالیات شدند و حال و هوای شهدایی را در مسیرها حاکم کردند و ارزش‌های دینی و انقلابی را سردست گرفتند.
میراحمدی افزود: زائران اربعین با یاد و نام و تصاویر نورانی شهدا، این حماسه عظیم را جهت‌دار کردند و امسال حضور همراه با بصیرت مردم عزیز در این مراسم حماسی برجسته‌تر شده است.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو  درباره آمار خسارت‌های جانی در راهپیمایی اربعین حسینی گفت: متأسفانه امروز در داخل خوزستان و در مسیر منتهی به مرز شاهد یک تصادف منجر به فوت دو زائر بودیم و تا دیروز حدود ۲۵ فوتی در داخل را شاهد بودیم اما متوسط میزان فوتی‌های کشور در مقایسه با سال قبل بسیار کم بوده است.
عبور حدود ۴۰۰ هزار تبعه خارجی از مرزهای ایران
رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره آمار خروج اتباع خارجی از مرزهای ایران به خاک عراق هم اعلام کرد: تاکنون ۳۷۵ هزار زائر افغانستانی و پاکستانی برای شرکت در مراسم اربعین و زیارت عتبات عالیات از مرزهای چذابه و شلمچه عبور کرده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :