19 دی: رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: روز گذشته عملیات ساخت راه‌آهن شلمچه – بصره آغاز شد که البته در خاک ایران عمده اقدامات برای ساخت انجام شده اما طرف عراقی اقدامات زیادی انجام نداده چراکه اساسا طرف عراقی اراده جدی برای انجام پروژه‌های عمرانی ندارد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ساماندهی سفرهای اربعین اظهار داشت: در حالی که پروازهای اربعین امسال 30 درصد نسبت به میزان پروازهای سال گذشته افزایش یافته اما زمان تاخیرات کمتر شده البته مواردی هم بود که هواپیماها دچار نقص فنی شدند اما در مجموع وضعیت برگزاری پروازهای اربعین مطلوب بود.

وی ادامه داد: هر چند تقاضا برای خرید بلیت هواپیما به مقاصد نجف و بغداد بسیار بالا و بیشتر از عرضه بود اما دست واسطه‌گران بلیت اربیعن از بازار کوتاه شد و امسال تنها 3 درصد از بلیت‌های نجف به دست دلالان افتاد و عمده بلیت‌ها با همان قیمت مصوب به فروش رفتند.     

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: 120 هزار زائر از فرودگاه امام جابه‌جا شدند که تا پایان سفرهای اربعین این عدد افزایش پیدا می‌کند و شاهد ارایه خدمات به زائران در ترمینال سلام فرودگاه امام بود و امسال سفرهای هوایی اربعین با نظم بیشتری به سنوات گذشته برگزار شدند. رضایی کوچی تاکید کرد: در بخش جابه جایی جاده‌ای زائران حسینی هر چند تصادفات زیاد بود اما در نقد منصفانه علت این تصادفات به عامل جاده برنمی‌گردد و البته عمده از این تصادفات در خاک عراق رخ داد. از دیگر اقداماتی که در جهت رفاه حال زائران انجام شد، افزایش ظرفیت پارکینگ‌های پایانه‌های مرزهای منتهی به عراق بود که انصافا این زیرساخت‌ها به آرامش زائران کمک کرد.

وی افزود: متاسفانه در بخش ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با کمبود اتوبوس برای جابه جایی زائران مواجه بودیم. هر چند قرار بود پاکستانی‌ها ناوگانی را در ایام اربعین به ایران اختصاص دهند اما در عمل اتوبوسی ندادند و کشور دیگری که قرار بود تعدادی اتوبوس به ایران اجاره دهد، به تعهدات خود عمل نکرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به امکان تردد ریلی زائران با ساخت راه‌آهن بصره- شلمچه گفت: روز گذشته عملیات ساخت راه‌آهن شلمچه – بصره آغاز شد که البته در خاک ایران عمده اقدامات برای ساخت انجام شده اما طرف عراقی اقدامات زیادی انجام نشده چراکه اساسا طرف عراقی اراده جدی برای انجام پروژه‌های عمرانی ندارد.

رضایی‌کوچی افزود: البته این رفتار عراق تنها محدود به برخورد با پروژه‌های ایران نمی‌شود و اساسا پروژه‌های عمرانی در اولویت این کشور نیست و پروژه‌های عمرانی ملی عراق هم کُند پیش می‌رود بطوری که وضعیت مسیر جاده‌ای حد فاصل نجف تا کربلا اسف‌بار است و زائران با شرایط سختی از این مسیر تردد دارند. گمان می‌کردیم که عراقی‌ها برای مراسم اربعین ‌امسال اقداماتی برای بهبود کیفیت این مسیر اقدامی انجام دهند اما نکردند.  

  • نویسنده :
  • منبع :