19 دی: رئیس ستاد مرکزی اربعین از اعزام ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به عراق برای انتقال زائران به مرزها خبر داد و با اشاره به حجم بالای تردد زائران از مرز مهران گفت که ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها برای انتقال زائران از کربلا به این مرز در نظر گرفته شده‌اند.
«سید مجید میراحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای ماه صفر تا امروز قریب ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرزهای ما عبور کرده و به عتبات عالیات مشرف شدند؛ از این تعداد حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به کشور بازگشتند و نزدیک به ۵۰ درصد زائران همچنان در عراق حضور دارند.
وی افزود: هر چند به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۳ درصد تغییر وضعیت داشتیم و این میزان از زائران زودتر از سال گذشته به کشور بازگشتند، در عین حال میزان زائرانی که هنوز در عراق به خصوص شهر کربلا هستند، عدد بالایی است که اگر همه این تعداد بخواهند ظرف دو یا سه روز آینده بازگردند، با جمعیت قابل توجهی از زائران در پایانه‌های مرزی مواجه می‌شویم. به همین جهت تمام ظرفیت‌های ممکن برای انتقال این زائران و عدم ماندگاری آنها در نظر گرفته شده است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: این رقم بسیار بالاست و ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور نمی‌تواند پاسخگوی این میزان از نیازمندی باشد؛ ضمن اینکه توصیه‌های ما برای استفاده زائران از خودروهای شخصی مورد توجه قرار گرفت و امسال بیش از ۲۵ درصد افزایش استفاده از خودروهای شخصی را نسبت به سال گذشته شاهدیم که کمک بزرگی به حمل‌ونقل زائران می‌کند.
میراحمدی با تأکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تسهیل بازگشت زائران و کاهش مشکلات در این حوزه، تصریح کرد: به‌کارگیری تاکسی‌های اینترنتی باید به کمک ناوگان حمل‌ونقل بشتابند و هرکسی که در این حرفه فعالیت می‌کند، خود را مکلف بداند حداقل یک‌بار از فردا سه‌شنبه تا جمعه، در پایانه‌های مرزی خصوصاً مهران حاضر شود.
وی با توصیه به صاحبان خودروهای شخصی برای توجه به فرهنگ «نذر مسافر» ادامه داد: سال گذشته زائران عزیزی که با خودروی شخصی به زیارت عتبات رفته بودند، حدود ۴۰ درصد از خودروها دو سرنشین یا کمتر داشتند که این افراد اگر امسال ظرفیت سرنشینان خود را در بازگشت تکمیل کنند، هیچ مشکل و نگرانی برای حمل‌ونقل نخواهیم داشت.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر بازگشت هرچه‌سریع‌تر زائران اظهار کرد: اگر جمعیت حدود ۲ میلیونی زائران که احتمالاً ظرف امروز و فردا بر تعداد آنها افزوده خواهد شد، بخواهند روز اربعین برگردند، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد؛ لذا تقاضای ما از زائران عزیز این است که سفر خود را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که به مدیریت حمل‌ونقل کمک شود.
میراحمدی خاطرنشان کرد: رئیس کمیته حمل‌ونقل ستاد مرکزی اربعین و معاون وزیر راه و شهرسازی شخصاً در پایانه مهران حضور دارند و کار را مدیریت می‌کنند. استانداران شبانه روز فعال هستند و ما هم تلاش می‌کنیم تمامی ظرفیت‌های کشور در این ایام به‌ کار گرفته شوند. تا امروز با عنایت الهی مشکلی در این زمینه نداشتیم و اگر توصیه‌های ستاد اربعین مورد توجه قرار گیرد، زائران عزیز بدون هیچ دغدغه و مشکلی به کشور برمی‌گردند.
وی با بیان اینکه روزانه هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مهران حضور دارند، ادامه داد: ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران در داخل خاک عراق خصوصاً شهر کربلا مستقر شده که ۲۰۰ دستگاه آنها برای انتقال زائران به مرز مهران در نظر گرفته شده است.
میراحمدی در عین حال متذکر شد: در سه روز آینده با توجه به زمان بازگشت شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اربعین به وسائل نقلیه بیشتری نیاز داریم که همه تلاش‌ها برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل به‌کار گرفته شده و امیدواریم مردم هم با توجه به توصیه‌های ستاد، خادمان خود را در این زمینه یاری کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :