19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت: ۹۹ درصد نیازهای دارویی کشور در داخل تولید می شود و توانایی صادرات دارو به کشورهای همسایه را داریم بنابراین عراق می‌تواند بخشی از داروهای خود را از ایران تامین کند.
«بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به عراق سفر کرده است، در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در بغداد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همچنین ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را در داخل تولید می کند و امکان صادرات این محصولات به عراق نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ایران و عراق دارای مرز طولانی با یکدیگر هستند، گفت: در حوزه بهداشت و بیماری های واگیر امکان همکاری بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد.
عین اللهی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته همکاری های دانشگاههای علوم پزشکی دو کشور افزایش یافته است، بیان کرد: تبادل استاد و دانشجو و همکاری دانشگاههای علوم پزشکی دو کشور می تواند ادامه یابد.
وی همچنین اشاره کرد که کارگروه مشترک سلامت بین دو کشور تشکیل شده است که بصورت مستمر جلسات آن برگزار می شود و این کارگروه برنامه همکاری های یکسال آینده بین دو کشور را مشخص می کند.
وزیربهدشت، درمان و آموزش پزشکی درباره خدمات بهداشتی و درمانی ارائه به زائران اربعین نیز گفت: امسال خدمات بهداشتی و درمانی ما از مرزهای کشور شروع شد و تا کربلای معلی و تا پایان مراسم اربعین استمرار داشت.
وی با اشاره به اینکه باتوجه به شدت دما در عراق، نگرانی هایی در زمینه گرمازدگی زائران وجود داشت، گفت: با تمهیدات خوب اندیشیده شده و کمک های مردم و دولت عراق در تامین تجهیزات سرمایشی و برودتی و مایعات سرد از گرمازدگی زائران جلوگیری شد.
عین اللهی ادامه داد: ۳۴ درمانگاه صحرائی در طول مسیر راهپیمایی اربعین به زائران خدمات رسانی می کردند و علاوه بر آن تعدادی از پزشکان و کادر درمانی با کوله پشتی حاوی دارو و تجهیزات اولیه درمان در بین زائران حضور داشتند.
وی اظهار داشت: برای اولین بار موکب های سلامت بصورت مشترک بین موکب داران ایرانی و عراقی برپا شد و موجب شد تا خدمات بهداشتی و درمانی خوبی به زائران پیاده روی اربعین ارائه شود.
وزیربهدشت، درمان و آموزش پزشکی درباره همکاری های دو کشور ایران و عراق در زمینه بهداشت و درمان گفت: مقامات وزارت بهداشت و درمان عراق در ماه گذشته به تهران آمدند و جلسات خوبی با آنها برگزار و توافقات خوبی حاصل شد.
وی با اشاره به اینکه برخی توافق های انجام شده مربوط به صادرات مواد دارویی به عراق است، گفت: اقدمات خوبی برای اجرایی شدن این توافق انجام شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :