یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «رفع مشکلات معیشتی چاره اساسی می‌خواهد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضای این سازمان مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی اورانیوم با سطح خلوص ۶۰ درصد را آهسته کرده است.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با بیان اینکه گزارش آژانس اتمی را مشاهده کرده، نوشت: «در گزارش آژانس آمده است که ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به آمارهای قبلی دارد»
به گفته تحلیلگران منع اشاعه، کاهش سرعت هسته‌ای ایران ممکن است برای ایالات متحده و ایران کافی باشد تا به کندوکاو کردن در آنچه که آن‌ها به عنوان «تفاهمات» توصیف می‌کنند - چیزی که واشنگتن هرگز به آن اذعان نکرده است - در راستای کاهش تنش‌ها بر سر موضوعات هسته‌ای و دیگر مسائل ادامه دهند.
هنری روم از موسسه «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در این باره گفت: کاهش سرعت انباشت اورانیوم ۶۰ درصدی نشانه روشنی است که تهران برای پیشبرد «تفاهمات» کاهش تنش با واشنگتن آمادگی دارد.
در این میان، وزارت امور خارجه آمریکا نیز از پذیرفتن اینکه با ایران به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست یافته است، سر باز می‌زند، چراکه طبق قانون چنین توافقی نیازمند بازنگری کنگره است.
رویترز با اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در زمان ریاست جمهوری ترامپ و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران افزود: جو بایدن از زمان روی کار آمدن خود در کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ تلاش کرد توافق هسته‌ای با ایران را بازگرداند، اما این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.
یک دیپلمات غربی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران برنامه هسته‌ای خود را کند کرده است، گفت: من فکر می‌کنم این بخشی از گفتگوهایی است که آن‌ها با ایالات متحده داشته‌اند و بخشی از توافقی گسترده‌تر است؛ معامله بدون توافق.
از سوی دیگر سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران در یادداشتی نوشت: برجام جایگزین ندارد و احیاء آن هم امکان‌پذیر است منتهی نیازمند دو عامل است:
۱. گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا.
۲. توافق کشورهای ۱+۵ و ایران برای احیاء برجام بر اساس متن اوت ۲۰۲۲.
او در این یادداشت تصریح کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، احیاء برجام را رها و به قصد مدیریت بحران، سیاست «نه برجام، نه بحران» را به عنوان یک سیاست انتقالی کوتاه مدت انتخاب کرده. فضای مثبتی که در اثر توافق کوتاه مدت اخیر حاصل شده، ایجاب می‌کند که بایدن سیاست «نه برجام، نه بحران» را به «برجام، نه بحران» تبدیل کند.
  • نویسنده :
  • منبع :