19 دی: مدیرکل دفتر حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار یکی از اهداف اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در تهران است.
علیرضا نورمحمدی، مدیرکل دفتر حوزه ریاست و هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام آمادگی ۵۰ کشور برای شرکت در اجلاس تهران گفت: از آنجا که گرد و غبار با قدرت بالا در ابعاد مختلف سیاسی، محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و... اثر سوء دارد، لذا در نشست تهران سعی بر این است که یک ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار شکل بگیرد.
علیرضا نورمحمدی درباره میزبانی ایران از اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهار کرد: برای دعوت از کشور‌ها سه اولویت کشور‌های درگیر با پدیده گرد و غبار، کشور‌های تأثیرگذار بر تشدید این پدیده و سازمان‌ها و آژانس‌های بین‌المللی مرتبط با موضوع در نظر گرفته شد و بر این اساس از ۵۵ کشور دعوت به عمل آمد که تاکنون حدود ۵۰ کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی یادآور شد: سال گذشته با برگزاری اجلاس منطقه‌ای گرد و غبار در تهران، کشور‌های منطقه را برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار متحد کردیم.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستاورد‌های نشست سال گذشته، تصریح کرد: علاوه بر ایجاد سازمان و صندوق منطقه‌ای محیط زیست، اقدامات اجرایی در کشور عراق نشان دهنده تأثیرگذاری این نشست است.
نورمحمدی توضیح داد: مسئولین عراقی پس از وقوف به توانایی علمی کشور ما در مقابله با گرد و غبار، خواستار آن شدند که اقدامات لازم را با هزینه دولت عراق شروع کنیم که در حال حاضر این اقدامات به صورت آزمایشی در چهار استان این کشور اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: توانایی علمی ایران در مقابله با گرد و غبار بسیار بالاست و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز تأکید کرد که ایران کشور پیشرو در زمینه مقابله با گرد و غبار و هاب منطقه‌ای مقابله با این پدیده محسوب می‌شود.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: آماده‌ایم که توانایی علمی خود را به سایر کشور‌ها نیز ارسال کنیم، اما توقع داریم که همکاری‌ها در زمینه پشتیبانی‌های مالی و حمایت از خروجی اجلاس به نحو مطلوبی انجام شود.
  • نویسنده :
  • منبع :