19 دی: روزنامه دیلی‌میل در گزارشی درباره شهروند انگلیسی متهم به جاسوسی برای ایران، او را فردی عادی توصیف کرد و به نقل از بستگان و آشنایان او نوشت که خلیفه پس از تحقق رویای خود برای پیوستن به ارتش «تغییر» کرد.
روزنامه دیلی میل در گزارش خود درباره «دانیل خلیفه» سرباز سابق ارتش انگلیس که به اتهام تلاش برای اقدام تروریستی و جاسوسی برای ایران در زندان به‌سر می‌برد، نوشت هیچ چیز درباره این جوان ۲۱ ساله به چشم کسانی که او را می‌شناختند، غیرعادی نبوده است. به همین دلیل است که وضعیت او به عنوان تحت تعقیب‌ترین مرد بریتانیا باعث ایجاد شگفتی شد.
این تفنگدار سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس که ادعا شده برای ایران جاسوسی کرده است، صبح روز چهارشنبه با یک ون تحویل غذا از زندان فرار کرده بود.
خلیفه قبل از محاکمه به اتهامات مربوط به تروریسم و قانون اسرار رسمی در زندان نگهداری می‌شد.
دانیل خلیفه پس از خروج از آشپزخانه زندان با لباس آشپز، با بستن خود به زیر یک ون تحویل غذا توانسته بود از زندان فرار کند.
دیلی میل ادامه داد: اغلب برای کسانی که مظنون به ترور هستند القابی همچون گوشه‌گیر و عجیب‌وغریب استفاده می‌شود اما دوستان خلیفه می‌گویند که او هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را نداشت و حتی شخصیتی سازگار با احساس قوی از عدالت اجتماعی داشت. یک نفر درباره او گفت که با افراد مسن با احترام رفتار می‌کرد و مراقب بچه‌های کوچک‌تر بود.
یکی از آشنایان او گفت: دانیل ساعت‌ها خود را در اتاق حبس می‌کرد و بازی‌های کامپیوتری انجام می‌داد اما آیا همه ما این کار را نمی‌کنیم؟ او بعضی مواقع کمی از خودراضی و خودخواه بود اما بسیاری از نوجوانان این‌گونه هستند.
به نوشته دیلی میل، خلیفه که یک خواهر دوقلو دارد در لندن از یک مادر ایرانی و یک پدر لبنانی متولد شد و والدین او زمانی که دوقلوها کوچک بودند از هم جدا شدند. او و خواهرش سپس با مادرشان زندگی می‌کردند. دانیل در دوی ۱۰۰ متر عالی بود و به خاطر اوسین بولت، دارنده مدال طلای المپیک، لقب بولت را به او داده بودند.
یک از بستگان دانیل درباره او گفت: اگرچه خلیفه به اندازه خواهرش در دروس مدرسه موفق نبود اما باهوش بود. او جوک کلاس بود اما دردسرساز نبود و مودب و محترم بود. نمی‌توانم بگویم که او بسیار محبوب بود، فقط عادی بود. او دوستانی هم داشت.
یکی دیگر از بستگانش نیز گفت: او مهارت‌های اجتماعی داشت. او نه از نظر اجتماعی منزوی بود و نه هیچ چیز دیگری.
وی همچنین گفت که از زمان فرار او از زندان همه عکس‌العمل مشابهی داشتند؛ شوکه بودند. این، فقط حیرت انگیز بود. اصلاً انتظار نمی‌رفت.
دانیل خبیفه به‌رغم مخالفت مادرش در سن ۱۶ سالگی تصمیم گرفت مدرسه را ترک کند و به ارتش بپیوندد. یکی از بستگان نزدیک او گفت که این، عاملی در «سقوط او بود و زندگی نظامی او را تغییر داد.
خلیفه که یک متخصص کامپیوتر ماهر محسوب می‌شد، اگرچه در ابتدا او سخت کوش و شوخ طبع بود اما به «هنگ ۲۲ سیگنال» در پادگان بیکن، پایگاه «تیپ سیگنال ۱» در نزدیکی استافورد اعزام شد. هنگ او سربازانی را برای نیروهای واکنش سریع متفقین ناتو تربیت می‌کند.
ادعا می‌شود که خلیفه مدت کوتاهی پس از پیوستن به ارتش و در ۱۷ سالگی، بین ماه مه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۲ شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی کرده است که «می‌تواند برای دشمن مفید باشد». او در نهایت به نقض قانون اسرار رسمی بریتانیا با ارتکاب «اقدامی که به امنیت یا منافع آسیب می‌رساند» منجر شد.
سپس کارآگاهان مبارزه با تروریسم تحقیقات طولانی را درباره او آغاز کردند.
همچنین ادعا می‌شود که خلیفه پس از آن‌که بمب‌های جعلی را در پادگان در دوم ژانویه سال جاری (میلادی) کار گذاشته بود بدون مرخصی، غیب شده بود. مأموران سرانجام در ۲۶ ژانویه زمانی که او متهم به تروریسم شده بود، او را دستگیر کردند.
یکی از خویشاوندانش درگفت‌وگو با نشریه تایمز اظهار داشت: او چهار سال در ارتش بوده است. نمی‌دانم با او چه کرده‌اند. دو سال پیش او کاملاً خوشحال بود، او گفت که هرگز نمی‌خواسته ارتش را ترک کند. سال گذشته اتفاقی افتاد که او از صحبت کردن درباره آن می‌ترسید و به همین دلیل فرار کرد.
وی ادامه داد: من این ادعاها را باور نمی کنم. او چهار سال را در ارتش گذراند، تصور اینکه به آن‌ها خیانت کرده باشد، احمقانه است.
این خویشاوند گفت که خانواده خلیفه از ایرانیانِ مخالف جمهوری اسلامی ایران بودند، اگرچه هیچ‌گاه در این زمینه فعالیتی نداشتند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، دانیل خلیفه دو بار به ایران سفر کرده است؛ یک بار هنگام نوزادی و بار دیگر در ۶ یا هفت سالگی که مادرش او را برای دیدن خانواده‌اش برده بوده است.
یکی از بستگان نزدیک خلیفه نیز گفت که «دانیل ایران را نمی‌شناسد اما این کشور را دوست دارد».
پلیس لندن در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که پس از چند روز جستجو، این سرباز سابق ارتش بریتانیا را پیش از ظهر روز شنبه به وقت محلی در منطقه Chiswick در غرب لندن دستگیر کرده است و او در حال حاضر در بازداشت پلیس به‌سر می‌برد.
  • نویسنده :
  • منبع :