19 دی: معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: متاسفانه با وجود این که ظرفیت دستیابی به خودکفایی در تولید گندم در کشور وجود دارد، عدم حمایت مناسب باعث کاهش روند تولید شد و در شرایطی قرار داریم که باید بخشی از گندم مورد نیاز کشور را وارد کنیم.
حسین جعفری روز یکشنبه ۱۹ شهریور در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر غلات آبی کشور که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، اظهار کرد: غلات از محصولات استراتژیک است و اتفاقاتی که در طی سال‌های گذشته افتاده نشان می‌دهد، در بعضی از محصولات نمی‌توان روی درآمد بالای آن حساب کرد و باید بر روی افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی گام برداشت.
جعفری با اشاره به اینکه در تولید گندم سال ها پیش به خودکفایی رسیدیم، افزود: متاسفانه با این که ظرفیت دستیابی به خودکفایی در تولید گندم در کشور وجود دارد، عدم حمایت مناسب باعث کاهش روند تولید شد و در شرایطی قرار داریم که باید بخشی از گندم مورد نیاز کشور را وارد کنیم.
این مسئول تصریح کرد: در کنار تلاش کشاورزان و تولیدکنندگان شرایط اقلیمی و عوامل حمایتی در افزایش راندمان تولید گندم تاثیر به سزایی دارد.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه مشکلی بابت تامین ارقام برای اقلیم‌های مختلف نداریم، افزود: استفاده از ارقام یکی از شاه بیت های افزایش تولید در کشور بوده ولی باید برای هر کدام از اقلیم‌های کوچک و کوچکتر بسته ای تعریف شود که تمام شرایط به زراعی اعم از رقم میزان کودپذیری و آفات و بیماری ها در آن دیده شود.
در بخش دیگری از این گردهمایی رییس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: از مجموع ۶۴۳ رقم ژنوتیپ غلات، ۴۶۵ رقم مربوط به گندم بهاره و زمستانه، ۹۰ رقم گندم دوروم و ۸۸ رقم ژنوتیپ جو بوده است.
توحید نجفی با بیان اینکه سال زراعی جاری برهه زمانی خوبی برای تولید گندم و جو همراه با موفقیت برای کشاورزان و محققان کشور بوده است، گفت: پاییز سال گذشته اجرای برنامه کشت و کار با نگرانی شروع شد طوری که مجموع بارش ۳۵ میلیمتر بود که نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش بارندگی به جز در استان بوشهر مواجه بودیم.
وی هم چنین با اشاره به اینکه پاییز پارسال از نظر دما هم وضعیت خوبی نداشتیم، افزود: ۱.۶ درجه افزایش دما داشتیم ولی در زمستان شرایط بارندگی تغییر کرد طوری که نصف کشور با افزایش بارندگی و نیمی از کشور با کاهش مختصری مواجه بود.
رییس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تولید نهال و بذر ادامه داد: بیشترین علت افزایش تولید محصول در سال زراعی جاری را مدیون وضعیت آب و هوایی در فصل بهار امسال هستیم که نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی داشتیم ولی نسبت به بلند مدت مقداری کاهش داشتیم.
وی به وضعیت بارش ها در سال زراعی جاری (مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲) اشاره کرد و گفت: ۱۵ درصد افزایش بارندگی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم ولی نسبت به بلند مدت ۱۶ درصد کاهش شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه ۱۶۳ پروژه تحقیقاتی در بحث غلات در دست اجراست، اضافه کرد: در مبارزه با بیماری های غلات فعالیت هایی برای مبارزه با برخی از بیماری های این گیاهان مثل زنگ ها در حال انجام است.
رییس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد: در سال زراعی جاری محققان این موسسه موفق به معرفی چهار رقم گندم نان، یک رقم گندم دوروم و دو رقم چو برای اقالیم مختلف کشور شدند به طوریکه ارقام گندم نان سپهر و بامداد برای اقلیم معتدل، رقم گندم نان پریان برای اقلیم معتدل و گرم دارای آب و خاک شور و رقم گندم نان ساج برای اقلیم گرم و خشک جنوب معرفی شده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :